Gæsteblog

Gæsteblogger: 3 idéer til at løfte julesalget på din shop

6. december 2016

Billede har ikke nogen beskrivelse
Placeholder billede

Kasper Juelsgaard

Kommunikationsmedarbejder

kj@emaerket.dk

I dette indlæg har vi inviteret markedsføringsekspert Morten Storgaard til at dele et par tips og erfaringer omkring optimering af webshoppen til julemåneden. Han har samlet følgende tre tips, som kan være med til at booste dit salg.

Gør det let at finde julevenlige produkter

Det første tip handler om at gøre det så let som muligt for kunden at finde netop de produkter, der egner sig bedst som julegave. Ideen er at lave nogle kategorisider, som samler disse produkter, så man med et enkelt klik kan sortere disse varer ud fra mængden.

Sagen er nemlig, at langt de fleste har et bestemt beløb, de skal bruge på hver gave, og så er det rart at kunne fravælge alle de varer, som ikke falder indenfor denne prisramme.

Et godt eksempel på en simpel implementering kan man finde hos trendyliving.dk, som har synliggjort disse kategorier på forsiden. De har samlet gaveideer til 200, 300, 500 og 1000 DKK, som passer godt netop til deres segment.

Det kan også gøres ved brug af filtre på de eksisterende kategorisider, så julegaveideerne vises øverst.

Vær ekstra tydelig omkring leveringstider og frister

En anden ting, som er særlig vigtig at fremhæve op mod jul, er datoer for byttefrister og leveringstider. Netop fordi julegaver ofte købes i god tid, er det vigtigt at have 100% sikkerhed for, at modtageren kan bytte efter jul, og helst helt frem til 31. januar.

Det er også altafgørende for kunden, at han/hun har tiltro til, at shoppen faktisk får afsendt pakkerne til tiden. Alle ved, at december er en særlig travl periode, så sørg for at have tydelig info om leveringstider, så kunderne kan se, at der er styr på det.

e-mærket har netop lanceret en interessant feature i den forbindelse, som netop viser hvor mange pakker, der sendes samme dag, indenfor 48 timer og indenfor 72 timer. Funktionen fungerer sammen med et anmeldelsesmodul, som viser kundetilfredsheden. Alt sammen integreret i en fin lille grafikboks på shoppen, som folder sig ud, når musen føres henover den. Du kan læse mere om de to funktioner her.

Når statistikken vises fra tredje part, som det er tilfældet her, giver det kunden en tryghed for at tallene er reelle, og at shoppen faktisk har styr på leveringstiderne – også i den travleste måned på året!

Marguerite Flensted fra froetorvet.dk har implementeret denne feature på sin webshop. Hun fortæller:

”Vi har valgt fragtscoren og kundescoren fra e-mærket for at vise kunderne en tryg og hurtig handel på nettet. Dvs. kunderne skal ikke bekymre sig om leveringstider eller om sikkerhed for handlen – her kan de handle trygt og hurtigt, og dette er især vigtigt op til jul, hvor man gerne vil glæde familien og vennerne.”

Bemærk det lille lastbil-ikon i højre kolonne på webshoppen, som viser, at 81% af pakkerne er afsendt indenfor 24 timer. Når musen føres over ikonet uddybes statistikken, så man også kan se at næsten 99% af pakkerne er afsendt indenfor 48 timer. En rigtig fin detalje.

Vær særlig opmærksom på mobilen i år

Det sidste vi skal se på i dette indlæg er vigtigheden af at have en mobiloptimeret hjemmeside. Shoppen skal gerne fungere 100% perfekt på mobilen, loade hurtigt, fungere med betaling osv.

Vi foretager i dag flere søgninger på smartphones og tablets end på den bærbare computer, og det er en tendens, der kun forstærkes yderligere år for år. Mange webshops oplever stadig, at de fleste salg foretages på den bærbare computer, men research fasen er afgørende, og den foregår ofte i sofaen med iPad’en eller i bussen på mobilen.

Det har skabt en ny design-trend, som kaldes ”mobile-first”, der, som navnet antyder, handler om at designe til mobilen først og derefter sørge for, at sitet også spiller på de store skærme.

De fleste designer stadig til de store skærme først, også fordi man som grafiker altid selv arbejder på en bred skærm, men det er ved at ændres. Her finder du en praktisk guide til at gøre siden mobilvenlig.

Google har desuden meldt ud, at de nu primært læser hjemmesider, som de ser ud på mobilen. Din hjemmesides performance på smartphones og tablets påvirker dermed i endnu højere grad dine placeringer i Google, hvilket blot er endnu en god grund til at få hjemmesiden sendt til service, hvis den mangler et par justeringer i den retning.

Så er der vist blot tilbage at ønske glædelig jul og god arbejdslyst med ønsket om et godt julesalg.

©2024 emaerket.dk