Tips & gode råd Jura

Tabt kurv - sådan håndterer du det

3. januar 2022

Billede af Laura

Laura von Voss

Jurist

lvo@emaerket.dk

Dine kunder suser rundt i shoppen og lægger varer i kurven.

De går til kassen.

Men … Du taber dem, før de forlader shoppen. Øv!

Hvad gør du så?

Du minder dem om de lækre varer, der venter på dem i kurven. Med en såkaldt ”tabt kurv-mail”.

Men er det lovligt? Ja, hvis du bare gør det rigtigt. Ellers vil det nemlig høre til i spam-kategorien.

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at det er afgørende, at der sker en såkaldt ”afsluttende handling” i købsforløbet. Der er lagt op til, at det kan gøres på følgende to måder:

Mulighed 1: Tabt kurv-mail efter klik på betalingsknappen

I den første mulighed kan du sende en tabt kurv-mail til kunden, når kunden har klikket på betalingsknappen (den afsluttende handling). Altså den, hvor der typisk står noget i retning af ”godkend og betal” på, lige inden kunden sendes videre til betalingsvinduet.

Kunden skal bare have accepteret at få tabt kurv-mails fra jer forinden (f.eks. sammen med accept af nyhedsbreve). Kunden kan f.eks. acceptere at få tabt kurv-mail ved at sætte kryds i en tjekboks.

Mulighed 2: Tabt kurv-mail før klik på betalingsknappen

I den anden mulighed kan I sende tabt kurv-mails til kunden før de klikker på betalingsknappen.

Men så skal kunden have klikket på en form for tilmeld-knap (den afsluttende handling), og her må kunden ikke være i tvivl om, hvad det betyder.

En tjekboks til accept vil ikke alene være tilstrækkeligt. Kunden kan nemlig krydse den af, og derefter forlade kurven uden at foretage den afsluttende handling. Så her er en knap altså vigtig!

Forbrugerombudsmanden har lavet nogle forslag til, hvad der kan stå i knappen:

«Tilmeld tabt kurv-mails»

Eller som her, hvor der er mulighed for at slå tilmeldingen sammen med et generelt samtykke til nyhedsbreve:

«Tilmeld shopnavn.dks markedsføring om virksomhedens produkter»

Accepten skal indhentes korrekt

Husk, at det kræver samtykke at sende tabt kurv-mails, og at accepten altid skal være indhentet korrekt – uanset hvilken af de to ovenstående muligheder, du vælger.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du indhenter korrekt accept, kan du læse mere her.

Hvis du har spørgsmål til guiden, er du altid velkommen til at kontakte vores jurister på jura@emaerket.dk eller ringe til os på 4485 8590.

©2022 emaerket.dk