Jura

Undgå spamfælderne på Facebook – Sådan gør du

15. september 2015

Undgå spam

Konkurrencer på Facebook er en let måde at aktivere dine kunder på og forhåbentlig sælge mere. Men er du ikke forsigtig, risikerer du at komme på kant med markedsføringsloven. Herunder kan du lære at undgå spamfælderne på Facebook.

Det er ikke altid lige let at forstå spamreglerne. Reglerne for spam er bundet op på markedsføringsloven, men loven går ikke godt i spænd med sociale medier, fordi markedsføringsloven er fra 2005, og sociale medier udvikler sig her og nu.

For at undgå spamfælderne på Facebook har vi lavet en guide med en række gode råd til, hvordan du slipper uden om fælderne.

Gammel lov og moderne medier

Markedsføringsloven § 6 stk. 1 stiller krav om, at dine kunder aktivt og personligt skal give samtykke til at modtage elektronisk reklamemateriale.

Sådan et samtykke er svært at indhente på sociale medier. Eksempelvis er det at trykke ’synes godt om’ på Facebook ikke det samme som at give et aktivt samtykke til at modtage markedsføringsmateriale.

Del dine konkurrencer

Du må gerne kræve, at dine kunder deler dit opslag for at deltage i en konkurrence, såfremt de deler opslaget på egen væg. Selvom din kunders venner kan se det delte opslag, er det ikke spam, fordi opslaget ikke ender på vennernes væg, men i newsfeedet.

Alt, hvad man ser i sit newsfeed, bliver opfattet som om, man ’kigger ind i andre brugeres verden’. Dermed er indholdet i newsfeedet ikke målrettet den enkelte kunde.

Du må dog ikke kræve, at dine kunder deler konkurrencen med en specifik person, altså en ven – det er spam.

Hvis du vil være på den sikre side med delingskravene, skal du helt lade vær med at kræve eller opfordre kunderne til at dele.

Når du laver en konkurrence, skal du huske at gøre opmærksom på, hvis du offentliggør navnet på vinderen på din side. På den måde er du sikker på ikke at overtræde reglerne i persondataloven.

Opslag på din egen side

Det står dig frit for at skrive opslag på din egen facebookside. Tilbudsopslag og andet reklamemateriale, som du poster på din side, ender i dine kunders newsfeed, hvis de ’synes godt om’ din side.

Der er ikke noget ulovligt i, at opslag havner i kundernes newsfeed. Her ’kigger brugerne ind i din verden’, når de læser opslaget.

Boost bare løs

Du kan roligt bruge boost-funktionen uden at havne i spamfælderne. Sponsorerede opslag på sociale medier er ikke spam, for dine kunder kan let se, at der er tale om reklame med den lille tekst ’sponsoreret’ øverst i venstre hjørne.

På de sponsorerede opslag kan dine kunder klikke i højre hjørne og se, hvorfor de får netop dit opslag. Teksten lyder i stil med, ”fordi du er mellem 18-65 år og taler dansk” eller ”primær browser: Chrome”. Dermed er opslaget ikke sendt direkte til kunden, og de kan ikke identificeres ud fra teksten.

Hold dig fra væg og indbakke

Sender du beskeder direkte til dine kunders indbakke, er det spam (også selvom det er sendt til mange), fordi det er sendt direkte til den enkelte kunde. Kundernes indbakke svarer til en mailboks og er derfor privat.

Samme regel gælder, hvis du skriver et opslag direkte på kundens væg.

Hvis du sender beskeder til indbakken eller væggen, kræver det, at du har indhentet samtykke fra dine kunder. Og sådan et samtykke har du ikke fået, bare fordi kunderne ’synes godt om’ din side!

Opfordring til at tagge

Som udgangspunkt må du gerne opfordre kunderne til at tagge deres venner i en konkurrence, da tagging på nuværende tidspunkt ikke bliver betragtet som spam i markedsføringslovens forstand.

Er din webshop e-mærket, og er du interesseret i at høre mere, end hvad dette indlæg kan fortælle dig om markedsføring på sociale medier, så kontakt e-mærkets medlemsservice alle hverdage fra 9-15.

©2024 emaerket.dk