Sådan bruger du indsigelsesordningen

Er du blevet snydt i en handel på nettet og har betalt med kort, har du mulighed for at benytte indsigelsesordningen. Du er nemlig omfattet af Indsigelsesordningen via din betalingskortudsteder. Det er dog ikke altid, du kan gøre brug af ordningen – har du fx modtaget en kopivare, er indsigelsesordningen ikke gældende.

Herunder kan du læse mere om, hvornår og hvordan du kan gøre brug af indsigelsesordningen, hvad du kan gøre i forbindelse med modtagelse af kopivarer, og hvad du i øvrigt kan gøre for at beskytte dig selv mod svindel på nettet.

Læs mere
Indsigelsesordning

Hvornår kan du gøre indsigelse?

Dine muligheder i forhold til at gøre indsigelse afhænger også af, hvilket betalings- eller kreditkort du benytter, da der er forskelle fra kortprodukt til kortprodukt. Som udgangspunkt kan du dog altid gøre indsigelse, hvis der er trukket et beløb fra din konto, og du kan godtgøre:

  • At du ikke har modtaget varen
  • At du har været udsat for et misbrug af dine kortoplysninger
  • At du har fortrudt købet, inden du har modtaget varen
  • At der er trukket et højere beløb, end du havde godkendt ved bestillingen

Bankerne kan have interne frister for hvor lang tid efter pengene er hævet, du kan gøre indsigelse. Kontakt derfor altid dit pengeinstitut hurtigst muligt, hvis du ønsker at gøre en indsigelse gældende.

Sådan gør du indsigelse

Hvis du har oplevet et af ovenstående punkter, kan du gøre indsigelse. Du skal dog altid søge at løse problemet med den netbutik, du har handlet med, først. Nægter netbutikken at samarbejde, kan du gå videre med din indsigelse.

  • Henvend dig til udstederen af dit betalings- eller kreditkort, hvilket oftest er dit pengeinstitut, så hurtigt som muligt.
  • Pengeinstituttet skal herefter hjælpe dig med at udfylde en indsigelsesblanket og, såfremt forholdet falder ind under Indsigelsesordningen, uden yderligere stillingtagen til indsigelsen tilbageføre beløbet til dig.

Hvis du har betalt med bankoverførsel?

Hvis du har betalt for din vare via bankoverførsel, er du som køber ikke omfattet af Indsigelsesordningen. Derfor anbefaler vi, at du - så vidt muligt - altid betaler med kreditkort, når du handler på nettet.

Hvad hvis du har modtaget en kopivare?

Selvom du som køber som udgangspunkt er omfattet af Indsigelsesordningen, er der tilfælde, hvor Indsigelsesordningen ikke dækker. Dette gælder blandt andet, hvis du har købt eller modtaget en kopivare. Det slog en afgørelse ved Sø- og Handelsretten fast i december 2016. Det samme gør sig gældende, hvis varen er blevet konfiskeret i tolden som en kopivare, og du derfor ikke har modtaget den.

Den bedste måde at undgå kopivarer og beskytte sig selv mod falske webshop er at være opmærksom på de faresignaler, der ofte er på en såkaldt svindelshop. Installerer du desuden vores Chrome browserudvidelse SIKKER SHOPPING, så er du godt hjulpet til at undgå snyd på nettet.

Har du været så uheldig at blive snydt på en svindelshop, kan du anmelde den til os.

Læs mere om, hvordan du anmelder en svindelshop her.

Reservation på Mastercard

Har du handlet på en webshop, fortrudt købet, og er pengene nu spærret på dit kort? Vi kan hjælpe dig, læs mere her.

©2024 emaerket.dk