Kampen om de nye nethandlende

5. oktober 2010

På trods af et par år med verdensøkonomien sendt til tælling af den internationale finanskrise, så går det faktisk rigtig godt for den danske nethandel. På baggrund af tal fra Dansk e-handelsanalyse regner FDIH med, at danskerne kommer til at handle for mere end 40 milliarder kroner på nettet i 2010.

Danskerne er loyale kunder

Tallene fra Dansk e-handelsanalyse viser også, at danskerne generelt er meget tilfredse med forløbet omkring de køb de har foretaget, og så viser de at knap 70 % af de adspurgte vendte tilbage til de butikker, hvor de tidligere har handlet.

Den høje grad af loyalitet blandt danskerne viser hvor vigtigt det er at få fat i de nye nethandlende, da en god oplevelse vil få dem til at vende tilbage igen og igen. Det er jo som bekendt billigere at holde på egne kunder, end det er at lokke folk til, der i forvejen er tilfredse der hvor de allerede handler.

Hvordan får du nye nethandlende til at vælge din butik?

Et godt spørgsmål med mange mulige svar, for man kan naturligvis ikke skære alle nye nethandlende over én kam. Således spiller faktorer som pris, anmeldelser fra venner og familie og hvorvidt den også har fysiske butikker naturligvis en rolle. Ifølge tallene fra Dansk e-handelsanalyse er der dog sket en ændring i, hvad der er vigtigst, når man skal handle i en netbutik for første gang. Hvorvidt en butik er e-mærket ligger nu øverst på den liste. (Se resultatet af Dansk e-handelsanalyse her - download pdf)

"Med e-mærket sender man et signal til forbrugerne om at man står inde for den service man tilbyder, i en sådan grad at man tør lade en uvildig tredjepart kigge én over skuldrene, og det er noget der lokker specielt førstegangs nethandlende til", siger Lars Schmidt Larsen, direktør i e-handelsfonden.

Om e-mærket

e-mærket er den danske mærkningsordning - et kvalitetsstempel, der viser forbrugerne, at en netbutik drives lovligt og etisk forsvarligt. e-mærket varetages af e-handelsfonden, en non-profit fond, som følgende organisationer står bag: Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.

©2024 emaerket.dk