Min festivalbillet er væk – hvad gør jeg?

Sommerens festivalsæson står for døren og tusindvis af musikglade danskere pakker snart telt, tandbørste og festivalbillet. Men hvad stiller du op, hvis din festivalbillet er væk? Fortvivl ikke, der er hjælp at hente. Herunder kan du læse e-mærkets vejledning og gode råd til hvordan du bærer dig ad.

Den typiske festivalgæst køber sin billet online og gerne lang tid før festivalen finder sted. Billetten bliver derefter sendt med posten til køberen, der sjældent skænker billetten flere tanker, før den skal bruges. Men hvad stiller du egentlig op, hvis din festivalbillet bliver væk:

Scenarie 1: Jeg har ikke modtaget min billet med posten

Hvis din billet er forsvundet i posten, kan billetudbyderen udskrive en ny billet. Det er omkostningsfrit for dig, så længe du henvender dig inden for fem hverdage efter købet. Derfor er det vigtigt, at du er ekstra opmærksom på, hvor lang tid der går, fra du har købt din billet online, til du modtager den med posten.

Scenarie 2: Jeg har modtaget min billet, men kan ikke finde den

Hvis du mister din billet efter du har modtaget den med posten, har du også mulighed for at få en ny billet. Det koster dog et gebyr for selve genudskrivningen, som typisk vil være i omegnen af 100 kroner. Den oprindelige billet bliver efterfølgende annulleret og vil ikke kunne anvendes.

Hvordan sikrer du dig bedst?

Betyder det så, at det er en dårlig idé at købe billetter online? Nej, naturligvis ikke, for som forbruger er det nemt at sikre sig mod at festivalen går i vasken. Det eneste man skal gøre er at huske e-mærkets to råd:

  • Sæt dig altid ind i den enkelte forhandlers leveringsbetingelser
  • Hvis du har mulighed for det, så vælg at få billetten sendt som rekommanderet post - så er du sikret bedst muligt

Heldigvis er det ikke hverdagskost at billetter forsvinder i posten, men e-mærket bliver dog alligevel, fra tid til anden, kontaktet af frustrerede forbrugere der er kommet i klemme, og også i forbrugerklagenævnet har man haft en række sager om netop denne problemstilling.

Er man kommet i problemer med billetter købt i e-mærkede butikker, sidder e-mærkets jurister altid klar til at kigge på sagen. Men har man accepteret forretningsbetingelserne uden at læse dem igennem, og har man valgt ikke at få billetterne sendt rekommanderet, er der desværre ikke meget vi kan gøre andet end at håbe på god kundeservice fra billetudbyderens side.