Gør kedelig lovgivning til cool business

Der er vel næppe noget, der kan få det til at løbe koldere ned af ryggen på en iværksætter, end når fokus bliver flyttet fra den idé, man brænder for, til alverdens regler, restriktioner og begrænsende lovgivning. Men vender man blikket på lovgivningen, kan aktivt brug af reglerne faktisk vise sig at være den afgørende faktor for, hvorvidt din netbutik bliver en succes eller ej. Hør her hvordan.

Derfor skal du være glad for at betale fragten

Ifølge lovgivningen skelnes der i forbindelse med fragt mellem reklamation og fortrydelse. Ved reklamationer betaler netbutikken fragten begge veje, mens det ved fortrydelse er kunden selv, der betaler for at sende varen retur.

At du som erhvervsdrivende overhovedet skal betale hele eller en del af fragten kan virke uretfærdigt, da det jo ikke er en omkostning, man har i de fysiske butikker. Sagen er bare den, at når man driver en netbutik, så kan man ikke bruge den logik, der gælder i detailbutikkerne. Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, er der nemlig en række barrierer, som kunden tager stilling til inden han eller hun vælger din netbutik fremfor en fysisk butik, og det at netbutikken betaler fragten retur, fjerner en af disse barrierer.

Sådan gør du

Det du i stedet bør gøre er, at udnytte den viden, der allerede findes om danskere, der shopper på nettet. Hver fjerde synes nemlig at netbutikkernes leveringsomkostninger er for høje, og 85 % tillægger endda fragten stor eller afgørende betydning, når de handler på nettet. Nogle netbutikker, som f.eks. skobutikken Brandos, er derfor gået skridtet videre og tilbyder fri fragt begge veje. Det er meget muligt, at man på den måde kommer til at tabe penge på enkelte kunder, men hvad enten man driver forretning på nettet eller i den fysiske verden, er det helheden og ikke det enkelte salg, man bør kigge på.

Kort sagt, så handler det om at gøre det så let og problemfrit at handle i din netbutik. Det er også derfor at storcentre som Fields eller Fisketorvet ikke ligger lige midt i centrum af København, men i stedet finder et sted med gode tilkørselsforhold og masser af parkeringspladser til kunderne.

Læs også hvorfor færre nyhedsbrevsmodtagere kan være en god ide og hvorfor kunder der fortryder købet ikke er fjenden.