Guide til returnering af varer købt på nettet

Som udgangspunkt har man som forbruger altid 14 dages fortrydelsesret, når man handler på nettet. De 14 dage begynder, så snart du har modtaget eller afhentet den bestilte vare. Går der længere tid, har netbutikken ikke længere pligt til at tage varen retur, og derfor er det altid en god ide at få en kvittering fra posthuset, så du kan dokumentere, at du har overholdt fristen.

Undtagelsen der bekræfter reglen

Ingen regler uden undtagelse, og det gør sig naturligvis også gældende med reglen om de 14 dages fortrydelsesret; visse varer er nemlig undtaget denne regel. Det drejer sig f.eks. om køb af flybilletter, rejser, billetter til kulturarrangementer og levnedsmidler. Når du køber disse ting på nettet, er det altid en god ide, at læse forretningsbetingelserne igennem, for at finde ud af hvilke muligheder du har for at bytte eller fortryde.

Hvad må jeg?

Har du købt tøj eller sko på nettet, må du naturligvis gerne prøve det på; ganske som når du køber tøj i en fysisk butik. Der er selvfølgelig en grænse, og du må ikke lige prøve løbeskoene udenfor eller feste med din nye trøje på. Reglen er, at alle varer der returneres, skal være i samme stand som da de blev købt, og at prøve de nye sko på for at sikre sig at de passer, vurderes ikke at have indflydelse på dette. Det er dog ikke alle varer, man må prøve inden man beslutter sig for at fortryde.

Hvad må jeg ikke?

Helt overordnet må du ikke have brudt emballagen, plomberingen eller andre mærker, der indikerer, at en vare er ubrugt. Gør du det alligevel, kan du ikke længere være sikker på, at varen kan byttes eller pengene gives retur.  Det du hele tiden skal have i tankerne er, at netbutikken skal kunne sælge varen igen. En god huskeregel er, at spørge, om du selv ville have lyst til at købe varen igen; er svaret nej, er der en god chance for at den ikke kan byttes. Du ville jo heller ikke selv synes, det var fedt at få en creme, der har været åbnet, en CD der har været afspillet eller en bog, der tydeligt har været bladret i.

Hvis du har spørgsmål til dine rettigheder i forbindelse med bytning eller returnering af varer købt på nettet, sidder e-mærkets Gratis Forbruger Hotline klar til at hjælpe dig på tlf.: 44 85 85 90.