Hvad betyder ordet garanti?

Garanti er et ord som rigtig mange erhvervsdrivende anvender forkert i den tro, at det er det samme som reklamationsret. Ifølge loven skal kunden dog stilles væsentligt bedre end sin reklamationsret, før udtrykket garanti kan anvendes, og man må således ikke reklamere med to års garanti, hvis det blot dækker over den reklamationsret, man i forvejen er sikret. Derimod ville fem års garanti være helt i tråd med reglerne, da du i dette tilfælde få tre år ekstra at reklamere i. Hvordan begrebet væsentligt bedre skal tolkes, er et skønsspørgsmål fra sag til sag, og der kan ikke sættes en præcis grænse på.

 

Prisgaranti

Det prisgaranti betyder er, at du har krav på at få differencen tilbage, såfremt du har fundet samme vare til billigere penge. Den erhvervsdrivende forpligter sig i overensstemmelse med garantierklæringens indhold. Læs derfor grundigt, hvilke vilkår der gør sig gældende ved prisgarantien, særligt om der er fastsat en gyldighedsperiode. Garantiens gyldighedsperiode skal være rimelig, således at det er faktisk muligt for forbrugeren at gøre garantien gældende overfor den erhvervsdrivende. Så hvis flottesokker.dk pludselig sælger Mads Christensen sokker til fem kroner, skal du have 15 kroner tilbage, fra den netbutik der f.eks. to uger tidligere solgte dig de samme sokker til 20 kroner.

Har du spørgsmål til dine rettigheder når du handler på nettet, så ring til e-mærkets gratis Forbruger Hotline på tlf.: 44 85 85 90.