Bedre beskyttelse af børn og unge på nettet

I en tid hvor kommercielle budskaber i stigende grad formidles via sociale medier og blogs, har Forbrugerombudsmanden netop offentliggjort en revideret vejledning for markedsføring rettet mod børn og unge. Forhandler din netbutik produkter, der på den ene eller den anden måde henvender sig til børn, anbefaler vi, at du læser vejledningen igennem.

3 væsentlige punkter

Vejledningen om markedsføring til børn og unge dækker en lang række områder. Herunder har vi udvalgt 3 af de mest væsentlige:

  • Børn som reklamesøjler
    Det er ikke tilladt at præmiere børn og unge, mod at de deler budskaber eller omtaler din netbutik på sociale medier som f.eks. Facebook og Instagram. Dog må du gerne indgå reklameaftale med børn og unge, så længe forældrene forinden har givet deres samtykke

  • Markedsføring via blogs
    Reklame skal altid kunne identificeres, og når det kommer til børn og unge, er kravet om identifikation yderligere skærpet. Derfor er det ikke tilstrækkeligt, hvis bloggeren skriver, at indlægget er sponsoreret. Derimod skal det tydeligt fremgå, at der er tale om reklame, og derfor anbefaler vi, at bruge ordet ’reklame’ direkte i blogindlægget. Anvender du bloggere til at markedsføre et produkt, er du forpligtet til at oplyse bloggeren om kravet om identifikation. Undlader bloggeren at gøre tydeligt opmærksom på, at det i virkeligheden er markedsføring af din netbutik og dine produkter, er der tale om skjult reklame, og det vil være dig, der hænger på den

  • Ingen abonnementsaftaler
    Selvom unge, der er fyldt 15, selv må råde over kontanter, er der visse begrænsninger. Det er f.eks. ikke tilladt at tilbyde unge under 18 år at købe på kredit eller at tegne et abonnemet uden forældrenes samtykke

Læs hele vejledningen her

Kilde: Forbrugerombudsmanden