Forbrugerombudsmanden til kamp mod spam

Hele 2.257 sager om markedsføring blev afsluttet i 2013, en firedobling siden 2008. Det fremgår af Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2013, der netop er blevet offentliggjort.

Særligt salg via internettet er et område, hvor forbrugerombudsmand Henrik Øe har strammet kursen. Et af indsatsområderne er de såkaldte uanmodede henvendelser eller spam. Knap 15.000 klager landede således i forbrugerombudsmandens spampostkasse sidste år, og overtrædelse af spamlovgivningen er noget, han har særligt fokus på i år. 

Intet loft over bødestørrelser

Overtrædelse af spamreglerne kan vise sig at være dyrt, for der er i prinicippet intet loft over, hvor stor en spambøde kan være. Minimumssatsen er 10.000 kroner for de første 100 overtrædelser og herefter 100 kroner per overtrædelse. Udsending af spam til 1.000 modtagere udløser således en bøde på 100.000 kroner. Denne udregningsmetode kan dog fraviges, hvis der foreligger enten skærpende eller formildende omstændigheder.

Guide: Styr uden om spambøder

Nyt værktøj introduceret

I et forsøg på at styrke indsatsen over for blandt andet spam, har forbrugerombudsmanden fået et nyt værktøj i sin værktøjskasse. Det betyder, at det nu er muligt at uddele administrative bøder i rene tilståelsessager. Det gør sagsbehandlingsprocessen langt mere smidig, og betyder, at spamsager kan lukkes hurtigere end før.

Læs hele Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2013 her