Guide: Sådan benytter du indsigelsesordningen

Det er desværre ikke alle, der kender til den, men indsigelsesordningen er forbrugernes hemmelige våben i kampen mod udenlandske fupbutikker på nettet.

Ordning gør det muligt for dig som forbruger at få dine penge igen, hvis du har betalt med kort og din vare f.eks. ikke dukker op.

Du kan gøre indsigelse hvis:

  • der er trukket et højere beløb end aftalt
  • den bestilte vare eller tjenesteydelse ikke er leveret
  • du ikke har modtaget den vare, du har bestilt

Sådan gør du:

  • Henvend dig til udstederen af dit betalings- eller kreditkort, hvilket oftest er dit pengeinstitut. Inden du kontakter dit pengeinstitut, skal du altid selv søge at løse problemet med den netbutik, du har handlet med
  • Pengeinstituttet skal herefter hjælpe dig med at udfylde en indsigelsesblanket og dernæst, uden yderligere stillingtagen til indsigelsen, tilbageføre beløbet til dig

OBS!

Bankerne kan have interne frister for hvor lang tid efter pengene er hævet, du kan gøre indsigelse. Kontakt derfor altid dit pengeinstitut hurtigst muligt, hvis du ønsker at gøre en indsigelse gældende.