Ny formand for tryghed på nettet

Lektor og dekan Mogens Bjerre tiltræder som ny formand for e-mærket, den danske mærkningsordning for sikker nethandel. Mogens Bjerre er en tung faglig profil inden for detailhandel, markedsføring og afsætning, og en af medierne ofte anvendt ekspert. Med en fortid i konsulentbranchen mestrer Mogens Bjerre balancegangen mellem teori og praksis, og han ser frem til et tæt og produktivt parløb med såvel den øvrige bestyrelse som med den daglige ledelse i e-mærket.

Jeg kommer i første omgang til at stå i spidsen for en radikal strategiændring, der særligt vil fokusere på produktudvikling i mærkningsordningen, så e-mærket også i fremtiden er en relevant spiller i en branche i rivende udvikling”, fortæller han og fortsætter. ”Nye butikker, koncepter og aktører dukker op med rekordfart. Det skærper vilkårene på markedet og øger samtidig behovet for et tryghedsskabende mærke, forbrugerne kan navigere efter”.

I 2013 handlede danskerne ifølge FDIH for 63 mia. DKK, og danske forbrugere anses for at være blandt de mest nethandlende i verden.

Stærke organisationer i ryggen

e-mærket er en non profit organisation stiftet i år 2000 af Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, DI, FDIH, Finansrådet, Dansk IT og HK med støtte fra Videnskabsministeriet. Organisationen er sat i verden for at fremme dansk e-handel til gavn for forbrugere, erhvervsliv og samfund, og e-mærket er i dag det bedst kendte trust mark på nettet blandt danske forbrugere.

At e-mærkets stifterkreds både tæller organisationer med forbrugerbeskyttende og erhvervsfremmende formål, er ikke noget der skræmmer Mogens Bjerre. ”Jeg ser ikke de to som modsætninger men snarere som hinandens forudsætninger. Øget forståelse og respekt mellem køber og sælger, og løsninger der fungerer i praksis for begge parter, er vejen til den bedst mulige købsoplevelse og et stærkt dansk nethandelsmarked. Det brænder jeg for at arbejde med, og jeg glæder mig til at være med til at tegne dansk e-handel de kommende år”, afslutter han.

Forsker, forfatter og fartglad

Parallelt med formandsposten arbejder Mogens Bjerre som lektor på Copenhagen Business School og er dekan på CBS Executive. Her har han talrige bøger og forskningsprojekter på cv’et, senest en rapport der udfordrer danske netbutikkers brug af traditionelle markedsføringsværktøjer.

Ved siden at sine professionelle erhverv er Mogens Bjerres store passion små hurtige sportsvogne samt familien, der ud over hustruen tæller en voksen datter.

Se hele e-mærkets bestyrelse her

MB-til -nyhed