Nye retningslinjer for betaling på nettet

Et stigende antal klager fra forbrugere, der er blevet bundet af abonnementsfælder, har nu fået Forbrugerombudsmanden til at lancere et sæt nye retningslinjer for betaling ved fjernsalg. Håndtering af betalinger på nettet har længe været et område præget af tvivl om, hvad netbutikkerne må og ikke må, når de hæver pengene på forbrugernes betalingskort. Derfor stiller Forbrugerombudsmanden nu større krav til vilkårene for betaling på nettet.

Det betyder retningslinjerne for dig

De vigtigste ændringer i forbindelse med betaling på nettet vedrører abonnementsaftaler med direkte træk på kundens betalingskort, men alle der driver en netbutik bør være opmærksomme på de nye retningslinjer, når de træder i kraft d. 1. september. Herunder kan du se de vigtigste punkter:

  • Ved tilbagevendende betalinger, fx. abonnementsaftaler, skal forbrugeren have tilsendt en kopi af aftalen
  • Ændrer betalingsbeløbet sig, skal forbrugeren have besked senest 8 dage inden betalingen, og netbutikken skal acceptere indsigelser mod betalingen i op til 14 dage efter, beløbet er trukket. Retningslinjerne for varsling gælder dog først fra 1. januar 2015
  • Reserveres et beløb på forbrugerens konto/betalingskort, skal man som netbutik have klare procedurer, der sikrer, at der straks gives besked til indløser, hvis f.eks. en betaling fortrydes eller på anden måde annulleres 
  • Forudbetaling må kun foregå med udtrykkeligt samtykke fra forbrugeren og skal fremgå af ordrebekræftelsen
  • Registrering og genbrug af kortoplysninger kan kun foregå, hvis forbrugeren har givet aktivt samtykke til dette

Hvad betyder aktivt og udtrykkeligt samtykke?

For at et samtykke givet af forbrugeren er gyldigt, kræver det, at han eller hun aktivt klikker ja til, at kortoplysninger registreres, eller at der skal ske forudbetaling. Det betyder, at samtykket ikke kan afgives ved, at forbrugeren alene klikker ja til dine forretningsvilkår.


Du kan læse meget mere om retningslinjerne her: http://www.forbrugerombudsmanden.dk


Kilde: Forbrugerombudsmanden & BechBruun