sikker shopping logo

Michael blev snydt to gange på en falsk webshop

Selvom Michael Hansen ser sig selv som en erfaren shopper på nettet, endte han alligevel med at ryge i fælden.


Planerne for en god sommerferie var egentlig lagt, da 46-årige Michael Hansen en dag i april 2019 sætter sig til rette foran skærmen på sin bærbar computer. Det eneste han manglede, var at få et par sandaler at spadsere rundt i. Derfor begynder Michael, der ironisk nok til dagligt arbejder som sikkerhedsleder på et forbrændingsanlæg, at søge på internettet efter en webshop. Han ender med at bruge Googles billedsøgning, da han skal beslutte sig for, hvilket par sandaler han skal bestille.

Efter lidt tid ender han med at vælge et mærke, han kender godt og er i forvejen er glad for, og lander på det, han senere skal finde ud af er en falsk webshop.

Siden bugner med gode tilbud og Michael vælger et par sandaler til både ham selv og hans kæreste: "Jeg kommer ind på hjemmesiden, som ser vældig tilforladelig ud og fremstår på dansk. Jeg vælger et par sko og min kæreste vælger et par, og så skal jeg til at betale. Og det er der, at klokkerne begynder at bimle lidt for mig" siger Michael, der samtidig kigger mod himlen og griner

Kan ikke sende de forkerte varer retur

Derfor går Michael i gang med at læse handelsbetingelserne igennem. Og her kan han, at der er masser af stavefejl og sproget er dårligt dansk.

Selvom alarmklokkerne stadig bimler og bamler, stopper Michael ikke sin færd mod at blive snydt på nettet. Han indtaster sine kortoplysninger og trykker betal. Men den falske webshop afviser kortet. "Jeg ved ikke, hvad der går af mig, men jeg bliver ved og bruger et andet, som den heller ikke vil modtage og bruger et tredje kort, som den heller ikke vil modtage. Og så siger min kæreste, hvad med hendes kort. Vi bruger hendes Mastercard,som den æder. Og så tænkte jeg bare. Det var sgu for dumt det her" fortæller han.

Michael får en fornemmelse af at have dummet sig og efter ca. 10 dage, hvor pakken endnu ikke er leveret, kontakter han den falske webshop med et krav om at få sine penge tilbage.


Han får fat på en medarbejder, der via en g-mail på dårligt engelsk giver sig ud for at hedde Amy og forsøger at berolige Michael med, at hans pakke nok skal komme.

Og det gør den da også

Men det er ikke de sko, han bestilte, der ankommer.

I stedet modtager han en pose med kopivarer fra Kina.


"Pakken kommer indpakket i plastik og den stank af kemi. Det var noget absolut andet end det, vi havde bestilt" beskriver Michael. "Det var helt horribelt det produkt, vi modtog" fortsætter han.


Michael må indse, at han er blevet udsat for netsvindel, men det slutter dog desværre ikke her.

Får misbrugt kærestens kortoplysninger

For Michael havde jo brugt sin kærestes kort til at gennemføre bestillingen, og derfor havde bagmændene stadig adgang til kortoplysningerne på hendes Mastercard.

De kortoplysninger blev efterfølgende udnyttet til at trække endnu et beløb ud over de 2500 kr., som Michael brugte på at købe falske sko for i første omgang.

Michael Hansen kæmper i noget tid med at få den falske webshop til at tilbagebetale pengene, som han havde betalt, men det hele ender med, at han i stedet oplyser dem, at han vil anmelde dem for netsvindel.

"Jeg takker mig selv for at være så ”kvajet” at falde for det her nummer. Og jeg tager det som dyre lærepenge" siger Michael.

"Jeg sidder tilbage med en følelse af at have været lidt dum og naiv." Alligevel er han overbevist om, at hvis han, der er så erfaren med at handle på nettet, kan falde i denne fælde, så kan de fleste andre også.

Sikker shopping logo

Kunne SIKKER SHOPPING have stoppet dig?

Michael er efter sin oplevelse slet ikke i tvivl om, at han ikke var gået i fælden, hvis han var blevet advaret af e-mærkets SIKKER SHOPPING

"Hvis der var en udvidelse, som kunne blive installeret i browseren, og som ville flage, hvis jeg var på vej ind i et område, der ikke var sikkert eller godkendt, ville det få mig til at tænke mig en ekstra gang om. Det er der ingen tvivl om", mener han.