sikker shopping logo

Falske webshops udgiver sig for at sælge dansk tøjmærke

Rikke og hendes søster driver designvirksomheden Du Milde, hvor de designer og producerer damekonfektion. Tøjet bliver solgt i ca. 50 butikker i Danmark og knap 200 butikker i resten af verden, fortrinsvis i Europa. Omkring halvdelen af disse butikker er webshops, hvoraf en del har både fysisk butik og webshop.

Rikke har gennem de sidste par år anmeldt mere end 60 falske webshops på e-mærkets website. Alle disse fup-shops udgiver sig for at sælge Du Mildes designs og har stjålet tekster og billeder fra de rigtige webshops, som rent faktisk forhandler Du Mildes produkter. Rikke er godt klar over, at det højst sandsynligt kun er en brøkdel af de falske webshops, som hun har fundet og anmeldt.


Til at starte med blev Rikke og hendes søster opmærksom på problemet, da flere forbrugere henvendte sig til dem, fordi de enten var blevet fuppet i en handel på en af disse falske webshops eller havde været tæt på at falde i, når de gerne vil bestille en Du Milde vare på nettet. Efterfølgende har Rikke holdt øje med, om der var flere end dem, deres slutkunder faldt over – og det var der! Løbende finder Rikke flere af disse falske Du Milde forhandlere, og det ser ikke ud til, at det stopper foreløbig.

Når et mindre dansk tøjmærke som Du Milde bliver offer for dette, så kan Rikke godt regne ud, at der må være et kæmpe marked for fuphandler på nettet. At intetanende forbrugere gang på gang støder på disse fup-butikker, når de søger på hendes produkter, tyder på, at der er yderst organiserede bagmænd bag denne form for online scam, og at der er mange af dem.

Ulovlig kopiering af tekster og billeder

Rikke mener, at den afgørende grund til, at deres mærke bliver ”solgt” på de falske webshops er, at de gerne har et begrænset produktionsantal på alle deres styles. Derfor opstår der, på flere produkter, en større efterspørgsel hos slutbrugeren, som de kriminelle bagmænd kan afkode gennem søgninger på Google, og det er disse styles, de efterfølgende ”sætter til salg” på deres fup-shops.


Udover irritationen over at skulle bruge tid på at eftersøge og anmelde alle disse fup-butikker, så er Rikke ked af, de dårlige oplevelser deres slutbruger får, når de kommer til at handle på disse falske sider og jo aldrig får den vare, de tror, de har bestilt. Samtidig skal hendes rigtige forhandlere ”konkurrere” med falske sider, der kun er ude på at narre penge fra de kunder, der ønsker sig et Du Milde produkt. Det er både skuffende og ubehageligt for alle, det går ud over.


Rikke forstår godt, at kunderne falder i disse fup-fælder. ”De er jo ude efter en model, som måske er udsolgt alle andre steder, og så bliver de selvfølgelig glade, når de endelig finder den – og måske endda til en yderst fordelagtig pris” siger hun.


Hun beskriver dog, at der er flere måder at spotte de falske shops på. Produktbilleder i dårlig opløsning, sider som fx handelsbetingelser, returneringsbeskrivelse og kontaktsider der er skrevet på dårligt dansk. Samtidigt oplever hun, at fup-shopsene stjæler unikke tekster, som kategori- og produktbeskrivelser fra hendes rigtige forhandlere, og årsagen til de dårligt opløste billeder er også, at de er stjålet fra reelle webshops, der sælger Du Mildes produkter

Rikke anbefaler alle at bruge SIKKER SHOPPING

Det at danskerne har handlet på nettet i mange år, mener Rikke, kan have en betydning for, at vi måske ikke er helt opmærksomme nok. Vi føler os simpelthen så trygge nu, at vi måske overser nogle af de tegn, der kan være på at en webshop måske ikke er en rigtig webshop. Derfor hilser hun e-mærkets nye browser udvidelse SIKKER SHOPPING varmt velkommen.

”Brug den, så undgår du de her dumme sider og dumme handler, som ikke bliver til noget” siger hun. Hun er overbevist om, at SIKKER SHOPPING kommer til at gøre Du Mildes slutkunder mere trygge i hverdagen, når de i søgeresultaterne kan se et tydeligt advarselssymbol på de shops, som udgiver sig for at være noget, de ikke er


Rikke fortæller desuden, at hun selv har været udsat for denne type online svindel på et tidspunkt. En professionel udført reklamevideo på Instagram, førte hende til en webshop, der solgte billige nakkepuder til børn, og med få klik havde hun købt og betalt 2 styks til hendes egen børn, der skulle bruge dem på lejrtur. Nakkepuderne dukkede selvfølgelig aldrig op, og da hun gik tilbage for at undersøge webshoppen nærmere, fandt hun flere af de tegn, hun nu selv advarer sine kunder om.

Sikker shopping logo

Denne oplevelse understreger blot nødvendigheden af SIKKER SHOPPING for Rikke, og hun håber derfor, at så mange så muligt vil bruge den.