Konkurrencen om dinekunders opmærksomhed er hård. Særligt i forbindelse med de store udsalgsperioder, hvor de bliver bombarderet med markedsføring og gode tilbud på alle kanaler.
Derfor skal du være knivskarp på din markedsføring. Samtidig skal du balancere den på en knivsæg, hvis ikke du skal komme i karambolage med markedsføringsreglerne.
Derfor giver vi dig her et overblik over de vigtigste regler, når du gerne vil præsentere dine kunder for et godt tilbud.
Førprisen skal altid oplyses
I skal være opmærksomme på, at I ved tilbud altid skal nævne førprisen på en vare. Det gælder på alle de kanaler, I kommunikerer om tilbuddet – fxpå jeres hjemmeside, jeres sociale medier og i jeres nyhedsbreve.
Det med førpris skal tages helt bogstaveligt. Det er altså den pris, som varen kostede før, som I skal sammenligne med. Det vil altså ikke være nok bare at skrive ”Spar 20 %”.
Hvordan sammenligner I med førprisen?
30:10 er hovedreglen, du skal kende mht. prismarkedsføring. Når I som webshop vil sammenligne med egne førpriser, skal I sammenligne med den laveste pris, som I har udbudt varentil inden for de sidste 30 dage. Og som udgangspunkt må du så køre tilbud på varen i 10 dage.
Eksempel ved Black Friday 2022:
Herefter skal der igen gå 30 dage, hvor varen koster 1.000 kr. før I kan lave en prisnedsættelse og sammenligne med de 1000 kr. Hvis I vil lave en yderligere prisnedsættelse, før de 30 dage er gået, vil det altså være de 500 kroner, I skal sammenligne med.
Der er regler for, hvilke ord og formuleringer, du må bruge til at gøre tilbuddet attraktivt over for dine kunder. Såkaldt salgsfremmende udtryk.
Det er derfor vigtigt at være opmærksom på de udtryk, I bruger i jeres prismarkedsføring.
Eksempler på formuleringer
Udtryk som for eksempel ”KUN 500 kr.” er et signal om, at prisen er fordelagtig.
Dog er det nødvendigvis ikke en indikation af, at varen er sat ned, og derfor vil det kunne bruges uden, at der skal sammenlignes med en førpris. Man skal bare være opmærksom på, at hvis der er andre elementer i markedsføringen, der kan antyde, at prisen er sat ned, så skal man sammenligne med førprisen.
Udtryk som ”NEDSAT” og ”SPAR” antyder, at prisen er sat ned og derfor skal man naturligvis overholde reglerne vedrørende sammenligning med egne førpriser som beskrevet oven for under ”Prisen”.
Bruger man udtryk som ”SUPERCHOKPRIS” kan det indikere, at der er tale om ekstraordinær storeprisnedsættelser. Og såkan det være vildledende, hvis prisen ikke afspejler det.
Det samme gælder ”BLACK FRIDAY TILBUD” eller lignende.
Eksempel på Black Friday-tilbud:
Hvis en varen ofte kan fås til en pris, der svarer til 40%, så vil en prisnedsættelse på 30% nok ikke være tilstrækkeligt til at markedsføre tilbuddet som et "Black Friday-tilbud."
Læs mere hos Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet et sæt retningslinjer vedrørende prismarkedsføring.
I kan læse Forbrugerombudsmandens retningslinjer her: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/56754/forbrugerombudsmandens-retningslinjer-for-prismarkedsfoering.pdf