Branchenyt Jura

Forbrugerombudsmanden idømmer e-mærket-medlem bøde

5. januar 2022

Billede af Lene

Lene Mørk Guldborg

Seniorjurist & HR-ansvarlig

lmg@emaerket.dk

Jem & Fix er blevet idømt en bøde for vildledende markedsføring. Bøden har de fået for at markedsføre priser på en reol og fire trailere i 2017 og 2018 uden også at oplyse tilstrækkeligt om uundgåelige fragtomkostninger. Læs her om, hvordan du oplyser om fragtomkostninger på en måde, der læner sig op ad Forbrugerombudsmandens anbefaling.

Detaljerne i dommen

Retten mente, at det var for sent i forløbet, at fragtprisen på reolen først blev oplyst, når man klikkede sig videre fra produktoversigten og til selve produktsiden. Retten mente også, at det var uden betydning, at der nederst på produktsiden var mulighed for at klikke på en fane med ordlyden ”Fragtpris og leveringsomkostninger”.

For så vidt angår trailerne mente retten at det var vildledende, at prisen på trailerne blev oplyst med stor rød skrift – men uden omkostninger til indregistrering, fragt og ekspeditionsgebyr. Samtidig blev den samlede pris (altså inklusiv disse udgifter) oplyst ved siden af, med en mindre, sort skrift. Det mente retten var vildledende markedsføring, fordi man kun kunne købe varen til den samlede pris.

Dermed blev det fastslået, at alle uundgåelige omkostninger skal indregnes i prisen, også fragtomkostninger. I de tilfælde, hvor fragten ikke kan beregnes på forhånd, fx fordi den afhænger af det samlede købsbeløb, skal det tydeligt oplyses i tilknytning til varens pris, at der bliver tillagt fragtomkostninger.

Det er samtidig vigtigt, at oplysningerne om fragt fremgår første gang, prisen for en vare vises. Forbrugerombudsmanden har præciseret, at det på en webshop fx kan gøres på denne måde:

1) Lige under prisen skrives ”Plus leveringsomkostninger”.

2) Der linkes samtidig til en side, hvor det fremgår, hvordan leveringsomkostningerne beregnes.

Jem & Fix reagerede hurtigt

Jem & Fix var hurtige til at reagere på Forbrugerombudsmanden henvendelse tilbage i 2018. Og de lavede en løsning, der lægger sig fint op ad Forbrugerombudsmandens anbefaling og som blev implementeret umiddelbart efter Forbrugerombudsmandens henvendelse i 2018. Vi mener, det er en rigtig fin løsning, Jem & Fix har lavet, og det er en vi anbefaler.

Sådan er Jem & Fix’ løsning

Dommen fastslår altså, at den pris kunden bliver præsenteret for, også skal være den pris, kunden i sidste ende skal betale, når alle uundgåelige udgifter, herunder fragtomkostninger, er lagt oveni.

Men hvordan sikrer man sig, at oplysningen gives første gang, kunden ser prisen på en vare? For hvor kommer kunden ind på shoppen? Kommer han/hun ind via forsiden, eller lander han/hun direkte på produktsiden?

Jem & Fix har lavet en løsning, der imødekommer disse udfordringer. De har rettet deres webshop til, sådan at man nu kan se oplysningerne omkring bl.a. fragt på hver enkelt vare. e-mærket har løbende været i dialog med Jem & Fix de seneste par år omkring denne problemstilling og vi mener, at det er en rigtig fin løsning, Jem & Fix er kommet frem til.

Den giver nemlig kunden mulighed for at hurtigt at få overblik over fragtpriserne allerede fra første gang, han/hun ser prisen på en vare. Dvs. uanset om kunden er landet på forsiden, i oversigter, eller en produktside. Ligeledes fremgår det, hvis man benytter søgefunktionen på webshoppen.

Har du brug for vejledning til din webshop på baggrund af dommen, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte vores jurister på jura@emaerket.dk eller 44 85 85 90.

©2022 emaerket.dk