Jura

GDPR: Skal jeg indhente nyt samtykke for at sende nyhedsbreve?

15. maj 2018

Her, der og alle vegne hører man om, hvor besværligt det er at implementere den nye persondataforordning (GDPR). Og en af de ting, der går igen, er påstanden om at indhente nyt samtykke for at udsende nyhedsbreve til sine eksisterende nyhedsbrevsmodtagere. Det korte svar er: Nej – dog under visse forudsætninger.

Reglerne i Markedsføringsloven er uændret

Det er markedsføringslovens § 10, der siger, at man alene må sende markedsføring via mail, sms eller lignende elektronisk henvendelse, hvis man har et samtykke til det, og hvis samtykket let og gebyrfrit kan kaldes tilbage af modtageren.

Et samtykke skal være konkret og informeret. Det vi sige, at det skal være tydeligt, hvad man siger ’Ja tak’ til. Man skal have oplyst hvilken/hvilke virksomheder henvendelser vil komme fra, hvordan man vil blive kontaktet (mail, sms el. lign) og hvor ofte. Desuden skal samtykket være aktivt, og således ikke gemt i handelsbetingelser, konkurrencer eller være forhåndsafkrydset.

Der er ikke krav om en opt-in løsning. Altså en løsning, hvor kunden skal bekræfte sit samtykke efter tilmelding, men du skal som erhvervsdrivende kunne dokumentere, at kunden har afgivet ovenstående samtykke.

Sådan var det før, og sådan er det også efter GDPR træder i kraft d. 25. maj 2018.

Hvad så ift. GDPR?

Hvis du har styr på dine samtykker, og de er indhentet i overensstemmelse med markedsføringslovens og dermed også den tidligere persondatalovs regler, så skal du ikke foretage dig noget i forhold til samtykker.

I henhold til GDPR må man behandle persondata (kundens e-mail), hvis man har et behandlingsgrundlag eller et samtykke. For lovligt at kunne bruge kundens e-mail til at sende markedsføring kræver det et samtykke idet markedsføring ikke vil være et lovligt behandlingsgrundlag i sig selv.

Kravet til samtykke efter GDPR er dog ikke helt det samme som i markedsføringsloven eller den tidligere persondatalov. I GDPR er der som noget nyt et krav om, at der, inden man giver et samtykke, skal gøres opmærksom på, at man til hver en tid kan trække kravet tilbage igen. Og det er der næppe mange, der har skrevet ind, der hvor de har indhentet et samtykke. Og det er derfor spørgsmålet om, hvorvidt man skal indhente et nyt samtykke efter den 25. maj 2018, er opstået.

Lytter man til afsnit nummer 4 af e-mærkets (ret populære) GDPR-podcast, kan man høre kontorchef hos Datatilsynet, Peter Fogh Knudsen, forklare, at hvis man alene manglede den information, da man indhentede sit samtykke, så skal man ikke ud og hente nyt samtykke. Dog skal det (naturligvis) tilføjes, så det fremadrettet fremgår som led i samtykket.

Hvad med markedsføring af tilsvarende varer?

Der er en klar uoverensstemmelse mellem denne mulighed og muligheden for at behandle kundens e-mail persondataretligt.
Ikke desto mindre, kan man ifølge Datatilsynet fortsætte med denne praksis, idet det forventes reguleret i en kommende ’e-privacy forordning’, som skulle have været implementeret samtidig med Databeskyttelsesloven, men som er forsinket fra EU’s side.

Datatilsynets vejledning om samtykke kan du iøvrigt hente lige her her.

©2022 emaerket.dk