Jura Tips & gode råd

Har du overvejet en brugt-kategori i din webshop?

12. maj 2022

Det er en god ide med en brugt-kategori i din webshop
Billede af Sabine

Sabine Aae

Seniorjurist & Fraud Management

sa@emaerket.dk

Mange kunder vil både have billigt og bæredygtigt. En brugt-kategori kan være løsningen. ”Men vi sælger altså KUN nye varer i vores shop!” Sådan hører vi ofte lettere frustrerede medlemmer sige, når vi vejleder dem om, hvad de skal gøre med de returvarer, de får tilbage med værdiforringelse.

For mange webshops drejer det sig typisk om varer, hvor har emballagen været åbnet, og hvor det ikke er muligt at skaffe en ny eller re-emballere varen.

Derfor vejleder vi ofte vores medlemmer til at oprette en brugt-kategori, som en oplagt mulighed for at komme af med disse varer med mindst muligt tab. Desværre oplever vi, at der ikke er mange webshopejere, der ønsker at oprette en brugt-kategori. Nye tal viser dog, at det kunne være en god forretning.

Kunderne efterspørger brugt

Ifølge e-handelsanalysen fra Dansk Erhverv er efterspørgslen på brugte varer nemlig stigende. Kunderne er blevet mere prisbevidste og ønsker samtidig at skåne miljøet. Faktisk svarer 1/3 af de adspurgte i undersøgelsen, at de sagtens kunne finde på at købe en brugt/refurbished vare på en webshop.

En refurbished vare kan f.eks. være en næsten ny smartphone, som er blevet repareret for småskader, og som derfor sælges billigere.

En brugt-kategori er med andre ord en glimrende måde at komme af med returnerede varer på, hvis de ikke kan gensælges som 100 % nye - af den ene eller anden grund.

Reklamation og fortrydelse

Der er dog en forudsætning for at sælge denne type varer. Det er nemlig vigtigt, at du nøjagtigt beskriver, hvad kunden kan forvente at købe, når du opretter dit varekort. Hvis den originale emballage f.eks. mangler, eller den er fyldt med klistermærker, så skriv det ind. Det påvirker nemlig reklamationsretten, så kunden ikke senere kan komme og klage over det, som der er taget et konkret forbehold for.

F.eks.: ”Varen mangler original emballage, men fejler intet.” eller ”nederste knap mangler”.

Vær opmærksom på, at fortrydelsesretten er som for nye varer.

Vil du vide mere om dine muligheder med en brugt-kategori, kan du altid kontakte vores jurister på 44858590 eller jura@emaerket.dk.

©2022 emaerket.dk