Jura Tips & gode råd

Skriv dig ud af problemer med pakkeshops

17. november 2020

Camilla Engel Post

Chefjurist

cep@emaerket.dk

Handel over nettet har været stigende over længere tid, og det spås, at særligt Black Friday og julehandlen vil slå rekorder, hvis landet forbliver mere eller mindre nedlukket.
Hos e mærket har vi set flere eksempler på kunder, som klager over, at deres pakke ikke er leveret til den aftalte pakkeshop, simpelthen fordi der ikke har været plads. Vi har en forventning om, at det er et problem, vi vil se mere til i den kommende tid, og har derfor undersøgt, hvordan du og dine kunder er stillet i den pågældende situation.

Overholdelse af aftalen


Har din kunde valgt en specifik pakkeshop og sker levering ikke til denne pakkeshop, så har du ikke opfyldt aftalen. Nu sidder du nok og tænker, at det jo er fragtselskabets skyld og ikke noget, som du har indflydelse på. Og ja, det er korrekt. Men din kunde har indgået en aftale om køb og levering med dig, og derfor er det din kunde uvedkommende, hvem du benytter til at opfylde den aftale.

Kan kunden ikke bare hente pakken i den anden pakkeshop?

For størstedelen af dine kunder er det nok ikke det helt store problem at hente pakken i en anden pakkeshop, og du hører sikkert ikke en gang fra dem. Men du kan ikke kræve, at de henter pakken i en anden pakkeshop end den, der er aftalt i forbindelse med købet. Nægter kunden, må du betragte varen som ikke-leveret. Kunden skal derfor have mulighed for at få en omlevering eller pengene tilbage. Eller måske kan kunden lave et dækningskøb (det betyder, at kunden kan købe varen et andet sted, mod at du dækker en eventuel difference i prisen).
Omlevering kan jo skabe samme problem igen, så prøv i den forbindelse at aftale med kunden, om ikke vedkommende ønsker at betale for at få varen leveret til hjemmeadressen i stedet, da kunden jo ellers igen risikerer, at pakken ikke ender i den ønskede pakkeshop.

Kan jeg ikke forhindre det?

Der er ikke noget praksis, der tager højde for denne problemstilling, men det er vores vurdering, at du faktisk kan skrive dig ud af det her på din webshop.

  1. Skriv i umiddelbar nærhed af der, hvor kunden vælger pakkeshop, at der kan opstå situationer, hvor fragtselskabet leverer til en anden pakkeshop pga. pladsproblemer.
  2. Skriv samme information i handelsbetingelserne.
    Det er ikke tilstrækkeligt, at det kun står i handelsbetingelserne.

Vær opmærksom på, at selvom du tilføjer ovenstående til din webshop, så kan det forbehold i en konkret situation blive vurderet som ugyldigt. Der er nemlig grænser for hvor langt sådan et forbehold kan række, i forhold til om kunden skal flytte sig 2 km eller 200 km for at hente sin pakke.

Ønsker du hjælp og vejledning om ovenstående kan du altid kontakte e-mærkets jurister.

©2020 emaerket.dk