Hvad indebærer en certificering hos e-mærket?

Vi stiller en lang række krav til webshoppen, når den er certificeret hos os. Dette er krav knyttet til købsprocessen og som omhandler tydelige oplysninger om webshoppen, købsflow og handelsbetingelser. Alt sammen for at styrke transparensen i webshoppen og bidrage til en tryggere købsoplevelse. Her kan du se, hvilke krav webshoppen skal efterleve, og hvilke fordele e-mærket giver dig som forbruger.

1. Tydelige webshopoplysninger og tydeligt sprog

  • CVR-nummer på forsiden eller i handelsbetingelser – vi tjekker om der er de relevante kontaktoplysninger.
  • Hurtigt svar på spørgsmål – der skal angives svartider på mail, og svartiden må ikke overstige 5 hverdage.
  • Link til handelsbetingelser på forsiden – det skal altid være nemt at finde handelsbetingelserne på webshoppen.
  • Gennemgående ensartet sprog i webshoppen – vi kigger på om sproget er ensartet, at der fx ikke er et mix af dansk og engelsk.
  • Sikker forbindelse – vi tjekker om betalingen foregår via en krypteret forbindelse.

2. Gennemskueligt købsforløb

  • Ordreopsummering – kunden skal have en fyldestgørende ordreopsummering. Den skal være placeret i sidste step inden man klikker på betalingsknappen. Vi stiller ligeledes krav til dens placering. Den skal placeres så tæt på betalingsknappen som muligt.
  • Betalingsknap – ordlyden på denne knap skal indikere, at kunden nu indgår en betalingsforpligtelse.
  • Aktiv accept af handelsbetingelser og persondatapolitik for køb – kunden skal aktivt acceptere handelsbetingelserne, inden der foretages et køb. Samtidigt skal kunden have mulighed for at læse betingelserne der, hvor de accepteres.
  • Kundens mulighed for at finde og rette fejl i indtastningen – Vi kigger på om kunden får mulighed for at rette sine oplysninger, og om oplysningerne bliver gengivet inden de foretager købet. Særligt hvis webshoppen har flere trin i checkoutflowet.
  • Gem kort – vi tjekker om kundens kortoplysninger bliver gemt.
  • Generelle forbehold – vi tjekker for om webshoppen tager generelle forbehold for aftaler med deres kunder, fx forbehold for prisfejl, udsolgte varer mv.

3. Betingelser og aftalevilkår

  • Påkrævede oplysninger – vi tjekker om kunden får de oplysninger, de skal have i ordrebekræftelsen. Det drejer sig om følgende oplysninger: varen i kurven, dens pris, kontaktoplysninger på den erhvervsdrivende, oplysninger om kunden.
  • Handelsbetingelser – vi sikrer os, at vilkårene, de har, er gyldige. Vi retter i dem, så de altid oplyser om:
  • Hvem de er, betalingsmetoder der kan benyttes på shoppen, oplysning om levering/fragt, fremgangsmåde og vilkår for brug af fortrydelsesret og reklamation, oplysning om klageadgang (hvem kan kunden gå til, hvis der opstår problemer, persondatapolitik (men kun den det der vedrører selve købet)
  • Standardfortrydelsesformular – vi tjekker om webshoppen har den tilgængelig på deres side.
  • Ordrebekræftelse – ordrebekræftelse med handelsbetingelserne og standardfortrydelsesformularen skal sendes til kunden på et varigt medie, dvs. i en form som kan gemmes. Vi tjekker, om kunden får disse oplysninger.

Dette kigger vi IKKE på

En certificering er alene et udtryk for, at vores medlemmer efterlever vores retningslinjer og ikke et udtryk for en godkendelse af webshoppen som helhed.

Det betyder, at ikke al lovgivning er gennemgået og vurderet på e-mærkede webshops. Vi kigger ikke på markedsføring, persondata eller særlovgivning.

Vi har ikke taget stilling til vores medlemmers produkter eller ydelser og vurderet om de overholder produktkrav, som fx CE-mærkning.

Vurderingen af, om en e-mærket webshop overholder gældende ret, henhører under de relevante tilsynsmyndigheder, og påses ikke af e-mærket.

Som forbruger i en certificeret webshop opnår du følgende fordele:

Du kan tydeligt se hvem du handler med

Du har nem adgang til webshoppens kontaktdata, og det er altid tydeligt, hvem der står bag virksomheden.

Hurtigt svar på spørgsmål

Det fremgår tydeligt, hvornår du får svar på dine henvendelse til kundeservice, som er forpligtet til at svare dig inden for 5 hverdage.

 

Du er sikret op til 10.000 kroner

Ved køb af fysiske varer er din handel automatisk sikret med op til 10.000 kroner i hele 2 år gennem vores køberbeskyttelse.

Du har fri adgang til juridisk hjælp

Vores jurister vejleder dig om dine rettigheder og hjælper dig i eventuelle klagesager – helt gratis.

Tydelige oplysninger om fortrydelse og reklamation

Inden betaling bliver du oplyst om reglerne for fortrydelse og reklamation. Reglerne fremgår også tydeligt i den ordrebekræftelse, du modtager efter din bestilling.

Gennemskueligt købsflow

Du bliver oplyst om forventet leveringstid, varens fulde pris inkl. fragt og øvrige omkostninger, og du skal aktivt acceptere webshoppens handelsbetingelser, før du godkender købet.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, vejledninger og guides til e-handel og sikker shopping samt markedsføring. Vi sender 2-3 gange om måneden og du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Læs vores persondatapolitik for tilmelding til nyhedsbrev her.

Kontakt os

Udfyld formularen, så vender vi tilbage.