Fortrydelse og reklamation - Hvornår skal kunden have fragten tilbage?

Hvad gør du, når...

...Kunden fortryder købet?

Kunden har krav på at få alle sine penge tilbage, når han eller hun fortryder et køb. Det gælder både den fragt, kunden har betalt i forbindelse med leveringen af varen samt eventuelle gebyrer som for eksempel kortgebyrer (jf. Forbrugeraftalelovens § 21, stk. 2). Kunden skal dog selv betale for at sende varen retur til netbutikken.

Det er dit ansvar

Selvom kunden muligvis ikke er klar over, at han eller hun har krav på at få fragten retur ved fortrydelse, så er det dit ansvar at tilbagebetale varens beløb + fragt for levering. Det er ikke kun en regel, der gælder e-mærkede netbutikker - det er et lovkrav.

...Kunden reklamerer?

Ved reklamation skal netbutikken betale fragten i forbindelse med forsendelse af varen frem og tilbage. Det vil sige, at du både skal betale fragten for levering til kunden samt fragten retur til din netbutik. Du kan dog bede kunden om at lægge ud for forsendelsen og gemme kvitteringen, til du har godkendt varen som reklamationsvare. Er der tale om reklamation, skal du betale kundens udlæg for forsendelse. Det er dit ansvar som netbutik at sørge for, at lovgivningen bliver overholdt.

Henvis dine kunder til os

Aflast din netbutik! Du kan henvise dine kunder til os, hvis der opstår tvivlsspørgsmål. Like vores Facebook-side og vis kunderne, at de kan finde svar på deres spørgsmål på e-mærkets Facebook-side. Kunderne kan også skrive direkte på vores Facebook-væg, hvis der er en konkret sag, de gerne vil have rådgivning i.