Netsvindel: Antallet af fupbutikker eksploderer

Nye tal fra e-mærket afslører, at antallet af udenlandske fupbutikker målrettet det danske e-handelsmarked er vokset med mere end 50 procent på under et år. Udviklingen er alarmerende, men forklaringen er simpel. Fupbutikkerne virker, og de danske forbrugere hopper direkte i fælden, lyder det fra e-mærkets direktør, Lars Schmidt Larsen. Han har nu taget initiativ til en række præventive samarbejder, der skal sætte en stopper for de udenlandske fupmagere.

Danskernes forbrug på nettet sætter hvert år rekord, og 2014 ser ikke ud til at blive en undtagelse. Men hvor pengene er, kommer svindlerne til, og det gør forbrugerne til nemme ofre for udenlandske it-kriminelle. e-mærket, den danske mærkningsordning for sikker nethandel, kan i dag afsløre 1141 fupbutikker med base i lande som Kina, Malaysia og Rusland, som lige nu markedsfører sig overfor danske forbrugere. Det er en stigning på over 50 procent siden december 2013, hvor e-mærket gennemførte undersøgelsen første gang.

Danskerne er nemme ofre

Ifølge e-mærkets direktør er forklaringen på den eksplosive udvikling simpel, og en blanding af flere faktorer.

”Dansk nethandel oplever år efter år tocifrede vækstrater, og de penge vil it-kriminelle have del i. Samtidig er de danske netshoppere meget åbne overfor nye netbutikker og e-handelskoncepter. Dét kombineret med, at ung som gammel og høj som lav i dag handler på nettet, skaber gode vilkår for fupmagerne”, siger Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket.

Når antallet af fupbutikker stiger, er det altså fordi de virker. Det kan Isabella Jensen fra Albertslund skrive under på. I jagten efter nye løbesko faldt hun over et par billige Nike sko, og slog til med det samme. Men pakken med skoene kom aldrig frem.

”Jeg så en advarsel fra e-mærket om den butik, jeg havde handlet på. Derefter tog jeg kontakt til min bank, som heldigvis kunne hjælpe mig med at få tilbageført mine penge”, fortæller Isabella Jensen. Hun gjorde det eneste rigtige, man som forbruger bør gøre, hvis man finder ud, at man er havnet i kløerne på en fupbutik. Ifølge loven om betalingstjenester, skal din bank tilbageføre pengene, hvis du for eksempel ikke modtager en vare, du har købt på nettet.

Samarbejde skal stoppe svindlerne

Som led i arbejdet med at bekæmpe de udenlandske fupbutikker, har danske forbrugere siden december 2013 kunne tjekke mistænkelige netbutikker på www.emaerket.dk.

I lyset af den bekymrende udvikling har e-mærket nu taget initiativ til en række præventive informationssamarbejder med blandt andet Det Kriminalpræventive Råd, Danmarks Radio og Nordsjællands Politi. Flere nye samarbejder er på vej, herunder med Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet.

”Vi er fast besluttet på at bekæmpe de udenlandske fupmagere. De stjæler omsætning fra de lovlydige danske netbutikker, og skaber utryghed blandt forbrugerne. Det kan vi ikke leve med, og det synspunkt er vi heldigvis ikke alene om. Derfor er vores samarbejdspartnere utroligt vigtige i bekæmpelsen af svindlerne”, siger Lars Schmidt Larsen.

Læs også vores guide: Sådan spotter du en fupbutik.