Nye regler for nethandel: Det betyder de for dig

10. juni 2014

Fredag d. 13. juni træder en ny lov i kraft, som har betydning for dig, når du handler på nettet. e-mærket guider dig her igennem dine nye forbrugerrettigheder på nettet, så du trygt og sikkert kan handle efter de nye regler.

Du tænker nok ikke over det, men hver gang du køber noget i en netbutik, er du omfattet af den såkaldte forbrugeraftalelov. Loven sikrer dig blandt andet retten til at fortryde dit køb, og sørger for, at du får en række vigtige informationer, inden du trykker på købsknappen. Det er den lov, der nu bliver ændret og gør, at reglerne bliver ens i hele EU, så du ikke længere skal spekulere på, hvordan du er stillet afhængig af, hvor du handler.

"Populært sagt kan man sige, at man med den nye forbrugeraftalelov siger farvel til alt det med småt, fordi forbrugeren nu har krav på, at alle relevante oplysninger fremgår tydeligt, når de handler på nettet", siger Matilde Lindstrøm, jurist hos e-mærket, der er den danske mærkningsordning for sikker nethandel.

Den nye lov giver generelt bedre vilkår for dig som forbruger, og netbutikkerne er pålagt at give dig flere og bedre informationer både før og efter et køb. De væsentligste ændringer for dig som forbruger handler om fortrydelse og returnering.

Nu må du sende en brugt vare retur

Efter d. 13. juni giver den nye forbrugeraftalelov dig mulighed for at fortryde et køb i en netbutik efter brug af varen. Tidligere var reglen, at varer skulle leveres tilbage i ”væsentlig samme stand”, før du kunne benytte fortrydelsesretten. Vælger du at fortryde købet af en vare efter brug, hæfter du for en eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at teste den på almindelig vis, som du ellers ville gøre i en fysisk butik.

Det er netbutikken, der afgør værdiforringelsen, som baseres på forskellen mellem varens købspris, og den pris den erhvervsdrivende vil kunne videresælge varen for med den pågældende forringelse.

Så tænk dig godt om, inden du fortryder dit køb, efter du har taget varen i brug, lyder opfordringen fra Matilde Lindstrøm. De præcise regler for udregning af værdiforringelse kan først bestemmes, når loven omsættes til praksis.

Nu har du ansvaret for varen

Hvis du benytter din fortrydelsesret og sender en vare retur til netbutikken, var det tidligere netbutikken, der havde ansvaret for varen under returfragten. Når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft, er det dig som forbruger, der bærer ansvaret. Går pakken i stykker under transporten eller bliver væk, er det altså dit ansvar. Derfor råder e-mærket forbrugerne til at pakke varen forsvarligt ind, inden man sender den retur til netbutikken.

”Det bedste man kan gøre er at gemme postpakken og varens originale emballage, indtil man er sikker på, at man vil beholde varen. På den måde er du godt stillet i forbindelse med returforsendelse, hvis altså ikke pakken og emballagen er beskadiget", siger Matilde Lindstrøm. Når der er tale om meget kostbare returforsendelser, anbefaler hun, at man returnerer varen som en værdiforsendelse. Så er du sikret bedst muligt, da det er fragtfirmaet, der erstatter skaden, hvis pakken bliver beskadiget eller forsvinder.

Nu skal du give besked ved fortrydelse

Med de nye regler er det ikke længere nok, at du bare sender varen retur eller undlader at hente den på posthuset, hvis du vil fortryde købet. Fra d. 13. juni skal du nemlig tydeligt give netbutikken besked om, at du fortryder købet, senest 14 dage efter du har modtaget varen. Derefter har du yderligere 14 dage til at sende varen retur til netbutikken. Samtidig er det dit ansvar at bevise, at du har meddelt til netbutikken, at du vil fortryde købet, ligesom du skal kunne bevise, at du har sendt varen retur. Derfor lyder anbefalingen fra e-mærket, at du altid gemmer kvitteringen som bevis på, at pakken er sendt og at du beder om en bekræftelse på, at netbutikken har modtaget din besked om fortrydelse.

©2024 emaerket.dk