Garanti er et ord som rigtig mange webshopejere anvender forkert i den tro, at det er det samme som reklamationsret. Ifølge loven skal kunden dog stilles væsentligt bedre end sin reklamationsret, før udtrykket garanti kan anvendes, og man må således ikke reklamere med to års garanti, hvis det blot dækker over den reklamationsret, man i forvejen er sikret. Derimod ville fem års garanti være helt i tråd med reglerne, da kunden i dette tilfælde får tre år ekstra at reklamere i. Hvordan udsagnet ”væsentligt bedre” skal tolkes er et skønsspørgsmål fra sag til sag, og der kan ikke sættes en præcis grænse på.
Og hvad er prisgaranti?
Det prisgaranti betyder er, at kunden har krav på at få differencen tilbage, såfremt vedkommende har fundet samme vare til lavere pris. Webshopejeren forpligter sig i overensstemmelse med garantierklæringens indhold. Læs derfor grundigt, hvilke vilkår der gør sig gældende ved prisgarantien, særligt om der er fastsat en gyldighedsperiode. Garantiens gyldighedsperiode skal være rimelig, således at det er faktisk muligt for forbrugeren at gøre garantien gældende overfor webshopejeren. Så hvis flottesokker.dk pludselig sælger Mads Christensen-sokker til fem kroner, skal kunden have 15 kroner tilbage fra din netbutik, hvis du fx to uger tidligere harsolgt de samme sokker til 20 kroner.
Opkrævning af pristillæg skal være tydeligt for forbrugeren
Læs mere5 ofte stillede spørgsmål fra webshopejere
Læs mereDe vigtigste ændringer i Købeloven 2022
Læs mereTabt kurv - sådan håndterer du det
Læs mereSpecialfremstillede varer og fortrydelsesretten
Læs mere3 vigtige regler du måske har misforstået
Læs mereReturomkostningerne ved reklamation – hvem betaler hvad?
Læs mereSådan prioriterer du din tid, når du skal vækste
Læs mereDin troværdighed er i spil, når kunden klikker sig ind på ”om os”-siden
Læs mereSæt dele af din webshop på autopilot og få arbejdsglæden tilbage
Læs mereOpkrævning af pristillæg skal være tydeligt for forbrugeren
Læs mere5 ofte stillede spørgsmål fra webshopejere
Læs mereDe vigtigste ændringer i Købeloven 2022
Læs mereTabt kurv - sådan håndterer du det
Læs mereSpecialfremstillede varer og fortrydelsesretten
Læs mere3 vigtige regler du måske har misforstået
Læs mereReturomkostningerne ved reklamation – hvem betaler hvad?
Læs mereSådan prioriterer du din tid, når du skal vækste
Læs mereDin troværdighed er i spil, når kunden klikker sig ind på ”om os”-siden
Læs mereSæt dele af din webshop på autopilot og få arbejdsglæden tilbage
Læs mere