Mens andre brancher har lidt hårde tab under corona-krisen, har en stor del af de danske webshops haft mere travlt end nogensinde før. Flere melder om omsætninger, der overgår både jul og Black Friday, og hos dem er der blevet pakket ordrer som aldrig før.
Det kan føles fantastisk, at salget lige pludselig boomer, og varerne skøjter ud af døren i en lind strøm.
Men en markant og uforudset stigning i ordreflow, kan for mange webshops give udfordringer, der på sigt kan have store konsekvenser. I hvert fald hvis der ikke bliver taget de nødvendige forholdsregler i tide. Men med ro i maven og en tilpasset, strategisk indsat, der imødekommer de ændrede vilkår, kan problemer undgås.
Den verdensomspændende epidemi har været med til at øge onlinesalget, men den har også gjort forbrugerne mere ængstelige. Ethvert tegn på at webshoppen ikke lever op til det forventede, gør kunderne utrygge og får dem til at reagere – kraftigere og tidligere i forløbet end de gjorde før corona.
Så det der umiddelbart kan virke som en god idé, når ordrerne vælter ind – nemlig udelukkende at fokusere den daglige indsats på det primære i forretningen: at få pakket ordrer hurtigst muligt, få bestilt flere varer hjem og få dem lagt på lager omgående, kan meget vel give bagslag, hvis ikke de kundeservice-relaterede områder samtidig optimeres.
Et øget antal af dårlige kundeanmeldelser, sure kommentarer på Facebook opslag, samt flere sager hos vores jurister, er et tydeligt tegn på, at man som webshop ikke har fået optimeret kundeservice-indsatsen i takt med, at vores verden har ændret sig på noget, der føles som et splitsekund.
De webshops, som har formået at omlægge deres kundeservice, så den passer til samtiden under og efter corona, vil formentlig opleve det modsatte – flere positive anmeldelser, glade kundekommentarer (og ingen eller få sager, der er endt hos vores jurister). De høster efterfølgende frugten af at have styrket deres kundeforhold under corona ved tydeligt at signalere tryghed og troværdighed gennem et øget informationsniveau og en styrket kundeservice indsats.
Men hvad har de gjort, og hvad kan du selv nå at gøre nu, hvis din webshop er kommet lidt i turbulens under corona?
Vi har samlet disse 5 punkter, som du (forholdsvis) nemt kan implementere på din webshop, som er de indsatser, vi ser hos de webshops, der er kommet stærkt gennem coronakrisen:
Husk at vores jurister er til for dig, hvis du er medlem af e-mærket. Har du brug for råd og vejledning i kundesager, så kontakt os endelig – vi behandler hundredevis af kundesager hvert år og kan hjælpe dig med at håndtere selv de mest indviklede af slagsen.
Har du brug for hjælp med optimering af webshoppen og opsætning af information eller vores widget, så kontakt os også gerne, vi har et stort partnernetværk og kan anbefale dig det rigtige bureau, til præcis den opgave du skal have løst.