Jura Tips & gode råd

Jura og markedsføring: Kender du de seks “bud”?

5. juli 2022

Billede af Sabine

Sabine Aae

Senior Jurist & Fraud Management

sa@emaerket.dk

Dine kunders opmærksomhed er begrænset. Kampen om den er benhård, for de bliver bombarderet med budskaber og tilbud på sociale medier og i deres indbakke. Der er altid nogen der, ligesom dig, vil fortælle om et fremragende produkt. 

Som webshopejer skal du derfor være knivskarp på din markedsføring. Samtidig skal du balancere den på en knivsæg. For i iveren efter at trænge igennem til dine kunder, er det let at komme i karambolage med reglerne om markedsføring.  

Jeres markedsføring er reguleret af en lang række regler, og det er let at blive rundtosset. Derfor du her 6 ”eviggyldige” markedsføringsbud. Hvis du sådan cirka kan dem i søvne, har du et godt udgangspunkt for ikke at vågne op til en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden. 

De 6 markedsføringsbud  


1) Man må ikke lyve

Klassiker siden Moses, og det kan virke overflødigt at skrive. En ikke ubetydelig mængde sager fra Forbrugerombudsmanden har dog vist, at det i praksis kan være sværere end som så. For reglerne skeler ikke til intentionen – men udelukkende til, om jeres markedsføring er faktuelt korrekt. Kunden skal kunne stole på det, I fortæller om produktet, uanset at I har skrevet det i den bedste tro. 

Hvis man f.eks. skriver, at ens luftrenser har en positiv effekt mod corona-virus, skal det kunne dokumenteres. Også selvom ens egen logik siger, at enhver luftrensning da må trække i en positiv retning. 


2) Man må ikke vildlede
 

Okay. Du har godt styr på jeres produkter og kommer ikke med absolutte påstande, som måske i praksis kun holder 95 procent. Men man må heller ikke vildlede. Og hvor går grænsen mellem en positiv omtale af ens produkt og vildledning?  

Det kan være svært at afgøre, men f.eks. må du ikke fremhæve bestemte oplysninger om dit produkt frem for andre, sådan at produktet samlet set fremstår mere positivt, end det kan bære. Du må heller ikke lokke med en rabat og skjule, at rabatten kun gælder, hvis kunden samtidig tegner et abonnement.  


3) Man skal huske de overordnede regler for tilbud 
 

Et tilbud må maks. vare 10 dage, og du skal altid skrive, hvad førprisen var. Og når du reklamerer med en prisnedsættelse, skal varen have haft den højere pris i mindst 30 dage inden. 


4) Man skal passe på udsagn som ”grøn” og ”bæredygtig” mv.
 

Greenwashing-fælden, som også hænger sammen med ’vildledning’. Der stilles høje krav til påstande om miljøvenlige produkter. Hvis du vil bruge ord som ”grøn” og ”bæredygtig” i din markedsføring, skal du have dokumentation for miljøvenligheden. Og det skal vel at mærke være for hele produktets livscyklus – fra vugge til grav. 


5) Man må ikke sende mails med markedsføring uden kundens aktive accept
 

Samtykkeerklæringer er kommet for at blive, så lad altid kunden selv tilmelde sig (sætte krydset) til generelle nyhedsbreve. 


6) Man skal opføre sig ordentligt
 

Og her er der desværre ikke nogen universel standard. Hvis nogen synes, du er krænkende eller uetisk i din markedsføring, kan du risikere at blive ramt af gummiparagraffen om ”god markedsføringsskik”. Og husk, at standarden udvikler sig i takt med samfundet.  

Hvis du har de seks bud i baghovedet, bliver det trods alt lettere at holde dig på markedsføringsrettens smalle sti.  

Hvis du alligevel bliver i tvivl, kan du altid kontakte e-mærkets jurister. 

Tlf.: 4485 8590 eller jura@emaerket.dk

©2024 emaerket.dk