Tips & gode råd Gæsteblog

Sæt dele af din webshop på autopilot og få arbejdsglæden tilbage

30. november 2022

Martin Bay Pedersen

Partner, ideal.shop.

mbp@ideal.shop

Martin Bay Pedersen er partner hos den danske webshopudbyder ideal.shop. Han har mere end 20 års erfaring med e-handel, både som webshopejer, udvikler og rådgiver. I hans nuværende position hjælper han dagligt mindre og mellemstore virksomheder med opstart og vækst af deres webshop.

Læs mere om Martin Bay Pedersen og ideal.shop.



Automatisering af dine arbejdsprocesser er alfa og omega, når du vækster din webshop. Du drukner simpelthen i repetitivt arbejde og stress, hvis ikke du optimerer og automatiserer forskellige opgaver, efterhånden som ordrerne tikker ind i højere tempo.

I det her indlæg vil jeg præsentere dig for de ”fire klassikere” inden for automatisering af webshops. Som jeg tidligere har slået et kraftigt slag for, er prioritering af ens tid helt afgørende. Især når man ikke har en hær af kolleger at trække på.

Min anbefaling er derfor ikke, at man slavisk går i gang med at automatisere alle de her områder af ens webshop. Men man kan bruge det som en tjekliste, hvor man ved hvert område giver sig selv mulighed for at overveje, hvor meget tid man egentlig bruger på det? Og om det ville være en god investering af ens tid at få automatiseret det. Når det kommer til de første områder, er svaret næsten altid et rungende JA.

Den lavest hængende frugt: Regnskab

Overførsel af ordrer til et online regnskab er en no-brainer i dag. Her er oceaner af tid at spare, og i Danmark har vi endda flere fremragende regnskabsprogrammer, som er 100% online.

Opsætningen er simpel, da alle større webshopsystemer har integrationer til de mest benyttede regnskabsprogrammer. Efter få klik og indtastninger er du klar, og så overføres ordrebilag/fakturaer automatisk til dit regnskab.

Som en ekstra bonus kan du ofte opsætte en integration mellem din webshop og dit online regnskabsprogram med tilbagevirkende kraft. Så vil den ikke bare overføre nye ordrer løbende, men også eksisterende/gamle ordrer.

En anden no-brainer: Fragt

Du skal ikke have voldsom stor succes i din webshop, før det kan svare sig at kigge på en form for automatisering af fragt og ordrehåndtering.

Mulighederne er mange: Fra download af pakkelabels til 100% outsourcing af lager, forsendelser og returhåndtering.

For webshops med vokseværk er det første skridt mod automatisering ofte at købe pakkelabels direkte fra ordreoversigten. Hvis du er vant til at håndskrive pakkelabels eller copy/paste din kundes adresse over i et eksternt fragtsystem, kan det i sig selv være en stor tidssparer.

Herefter skal du længere ned i dit webshopsystem. De fleste webshopsystemer har integrationer direkte til de forskellige fragtfirmaer (PostNord, GLS m.m.), ligesom der også findes integrationer til fragtportaler som Shipmondo. Sidstnævnte kan være en fordel, hvis du vil tilbyde fragt via flere forskellige fragtfirmaer og/eller fragt til forskellige markeder.

Det kan også være en idé at undersøge, om dit webshopsystem gør det muligt at behandle mange ordrer på én gang. Det kan virke som en banal ting, men hvis du kan købe pakkelabels til 30 ordrer på én gang, i stedet for enkeltvis, så sparer du ikke bare tid – du slipper også for at skulle kæmpe med din motivation, mens du trykker dig gennem en nærmest uendelig strøm af bekræftelser og knapper for at opnå samme resultat.

Og endelig kan du overveje at uddelegere al fragt og ordrehåndtering til et lagerhotel. Når du gør det, så rører du aldrig selv en vare – og så skal du ikke tænke på lagerlokaler, emballage, porto eller pakkeopsamling/aflevering. Om det er en værdifuld investering, handler selvfølgelig om, hvor mange timer du totalt set bruger på fragt – og hvordan du prissætter din egen tid, hvad der helt generelt kan være klogt at få sat et konkret beløb på.

Markedsføring

Det er langt fra al markedsføring, der kan automatiseres. . En god markedsføringsindsats kræver konstant overvågning og tilpasning. Men der er teknikker og tjenester, som kan skære timer af din arbejdsindsats.

Inden for digital markedsføring er ”automatiserede e-mail flows” noget af det mest effektive, du kan kaste dig over. Hvis du ikke selv har mod på det (opsætningen kan være omfattende), kan du overveje et bureau.

Med et e-mail flow opsætter du e-mails, som kan sendes automatisk til kunder, som har givet samtykke. . Beskederne kan du indstille til at blive sendt på bestemte tidspunkter eller med foruddefinerede intervaller. Det er endda muligt at sende beskeder baseret på, hvad kunderne har købt tidligere; hvornår de har fødselsdag og meget andet.

Overvågning og analyse

Efterhånden som din webshop vækster, vil du sandsynligvis få behov for mere strømlinede processer. Øget konkurrence kan også lægge et pres på dine varepriser og profitmargin. Derfor er det vigtigt med præcise analyser af markedet og indtægter/udgifter, så du kan foretage datadrevne valg.

Der findes flere danske tjenester, som tilbyder overvågning af dine konkurrenters priser.. Og ikke nok med det; de kan endda hjælpe dig med at justere dine egne varepriser automatisk (inden for rammer som du selv fastsætter), så du altid har konkurrencedygtige priser i webshoppen.

Andre tjenester såsom ProfitMetrics.io kan hjælpe dig med at beregne den præcise profit (og ikke bare omsætning), som skabes af annoncering hos Google og Facebook. Det kan være et yderst værdifuldt værktøj, når du skal vælge, hvilke varer du vil smide annoncekroner efter.

©2024 emaerket.dk