Skal julegaven byttes?

Har du købt en julegave på nettet og er i tvivl om, hvad reglerne for retur er? Så kan du få hjælp og svar på dine spørgsmål på vores Facebook-side - enkelt og nemt. Vi har samlet de typiske situationer og spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med handel på nettet og dine rettigheder.

Kend din ret

På vores Facebook-side har vi under Kend din ret samlet alt, hvad du skal vide, hvis du vil reklamere over en vare eller fortryde et køb på nettet. Som kunde er du i mange tilfælde bedre stillet, når du handler online end i fysiske butikker. Men hvordan er det nu lige, reglerne for fortrydelse og reklamation er?

Fortrydelse

Du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, med mindre der er tale om eksempelvis indkvartering, transport eller en vare, der er produceret specielt til dig. Fortrydelsesretten gælder også ved køb over telefonen, hvis forhandleren henviser til det på sitet. Hvis forhandleren ikke tydeligt oplyser korrekt om fortrydelsesretten, forlænges den med tre måneder.

Reklamation

Du har altid 24 måneders reklamationsret. Dog skal du anmelde fejl og mangler to måneder, fra du har opdaget dem.

Har du handlet i en e-mærket netbutik og har brug for rådgivning, kan du også ringe til vores Forbruger Hotline og tale med e-mærkets juridiske eksperter helt gratis.

Her kan du se e-mærkets gode råd til sikker nethandel.