GDPR

GDPR Podcastserie #4 - Brugeranmeldelser, nyhedsbreve og SOME

Billede har ikke nogen beskrivelse

e-mærket er blevet kontaktet af mange medlemmer, der er i tvivl, om de skal indhente nyt samtykke for samtlige af deres nyhedsbrevmodtagere.

For kan det virkelig være rigtig?

Det ville da være et kæmpe stykke arbejde, lyder bekymringen.

For der er nye krav til indhentningen af samtykke, som gør, at man nok burde gøre dette. Til lige præcis dette spørgsmål, vil vi ikke som i alle de andre forudgående afsnit spørge Amanda og Jesper, men i stedet rette vores opmærksomhed mod Peter Fogh Knudsen, kontorchef hos Datatilsynet.

Amanda og Jesper slipper du dog ikke for, og så skal vi også genbesøge Hoopz.dk, som vi stiftede bekendtskab med i afsnit nummer 2. Han sidder nemlig i lige præcis den ovennævnte situation. En stor del af hans indkomst kommer nemlig fra de mange tusinde nyhedsbrevmodtagere, og det ville derfor være et kæmpe arbejde og potentielt skadeligt for økonomien at kunne se frem til at skulle genindhente nyt samtykke på alle han nuværende modtagere.

Som sædvanlig vil vi også råde dig til, at du hører vores forudgående afsnit, da der kan være vigtig information at hente.

Skal du indhente nyt samtykke fra alle dine nyhedsbrevmodtagere?

Er du i den situation, at du har indhentet alle dine samtykker på lovlig vis og helt efter GDPR-bogen, spørger du måske så dig selv om, hvor længe du så må have disse liggende? Og hvordan beviser du overhovedet, at du har indhentet dit samtykke på en nyhedsbrevmodtager lovligt? Det er nogle af de temaer, vi skal snakke om, når det kommer til indhentning af samtykke til nyhedsbreve.

Vi skal dog også snakke om de sociale medier. Her vender vi tilbage til Coop, for at snakke med dem om, hvordan de har håndteret at skulle udstikke retningslinjer til en organisation med over 40.000 ansatte, og hvordan sikrer de, at deres medarbejdere ikke deler data om dem selv eller andre på ulovlig vis?

Næste og sidste afsnit i e-mærkets podcast-serie om GDPR kommer til at handle om retten til at blive glemt. Et vigtigt men ikke helt uproblematisk tema i forbindelse med GPDR.

©2024 emaerket.dk