Geo-blocking

Geo-blocking podcast #1 - Praktiske råd om forordningen (med Dansk Erhverv)

Lasse Jacobsen

Kommunikationskonsulent

lj@emaerket.dk

Vi har fået rigtig mange henvendelser om, hvad vores medlemmer skal gøre, når geo-blocking træder i kraft. Forordningen kan nemlig have nogle konsekvenser for webshopejere, der ikke længere må nægte udenlandske kunder at handle på ens webshop.

Indtil forordningen trådte i kraft, kunne man som webshopejer ved hjælp af ip-adresser lokalisere, fra hvilket land den besøgende stammer fra. Og havde man ikke lyst til at skulle sende f.eks. en seng hele vejen til Italien, kunne man blokere for dette, ved ikke at lade den besøgende komme ind på webshoppen. Men det kommer den nye forordning til at lave om på.

Dansk Erhverv giver dig svarene

Vi har taget en snak med chefkonsulent, Bo Dalsgaard, og markedschef, Lone Rasmussen, for at blive klogere på dette. Dansk Erhverv har nemlig været med lige fra begyndelsen, da forordningen begyndte at tage sin form, og er derfor også eksperter på lige præcis dette område. Og de kan fortælle, at der ikke er noget at gøre. Du har nemlig det, der hedder salgspligt, hvis der er tale om en kunde inden for EU’s grænser, hvilket ifølge Dansk Erhverv skaber en masser problematikker og rejser en masse spørgsmål. For har du egentlig en leveringspligt, nu når du også har en salgspligt?

Hvem er det egentlig, der har ansvaret for at levere varen? Er det webshopejeren eller er det forbrugeren? Og hvad nu hvis din kunde vælger en dansk leveringsadresse? Er du så stadig forpligtet til at sælge til kunden, selvom denne befinder sig på Sicilien i Italien?

Det er nogle af de spørgsmål, som vi forsøger at besvare i denne podcast, der som sædvanlig vil være fuld af masser af gode råd, tips og vejledning.

©2020 emaerket.dk