Spam

Spam Podcastserie 2# Alt om SoMe, tabt kurv og tilsvarende varer (med Forbrugerombudsmanden)

Lasse Jacobsen

Kommunikationskonsulent

Afsnit nummer to om den nye spamvejledning handler om, hvordan du lovligt må markedsføre dig på de sociale medier.

For det kan være svært at sondre imellem, hvornår det, man laver, er lovlig markedsføring eller en del af spamforbuddet. Dette er noget, som Forbrugerombudsmanden har taget fat på i den nye spamvejledning. En vejledning, der har til formål at gøre det nemmere for dig at kunne gå i gang med din næste kampagne, konkurrence eller lignende på de sociale medier.

Desuden får du også forklaret reglerne om muligheden for at henvende dig til tidligere kunder, og så skal vi høre om, hvordan reglerne for tabt kurv hænger sammen.

Vi kommer igen til at tage en snak med Steen Rasmussen fra IIHNordic, der kommer til at fortælle lidt om, hvordan blandt andet Facebook indsamler oplysninger om sine brugere. Altså de oplysninger, som du kan bruge i din næste kampagne.

Og hvad med både bannerreklamer og annoncer på de sociale medier? Må man bare fyre den af? For hvad er det egentlig, der er omfattet af spamforbuddet? For at kunne svare på det, skal vi have uddybet, hvad f.eks. elektronisk post er. Og derfor har vi som i afsnit 1 endnu engang juristerne Karen Søndergaard og Frederik Von Bülow fra Forbrugerombudsmanden med igen.

Må du tilbyde et par Nike sko til en kunde?

Og så er der også et par andre grænser, vi skal have tegnet op. For hvordan er det nu med tilsvarende vare? Må du f.eks. foreslå dine kunder andre varer i en mail, end dem som de henvender sig med?

Svaret på dette og meget mere forsøger vi at gøre så spiseligt som muligt for dig i dette afsnit af vores podcast om den nye spamvejledning, der udkom i december 2018.

Spampodcasten er kommet til verden i et tæt samarbejde med Forbrugerombudsmanden. Og i podcasten vil du møde - udover førnævnte Steen Rasmussen – Chefkonsulent, Karen Søndergaard, og jurist Frederik Von Bülow.

©2020 emaerket.dk