E-commerce

Sådan prioriterer du din tid, når du skal vækste

Har du startet eller overvejer du at starte en webshop? I så fald har du sandsynligvis både begrænset tid og penge. Derfor skal du prioritere begge dele optimalt under opstart og skalering.

Der er ikke én løsning, som passer til alle. Og derfor er der heller ikke én liste med anbefalinger. Hvis du driver en niche-webshop med en snævert defineret målgruppe, kan det være andre overvejelser, som er de allervigtigste. Men for de fleste små og mellemstore webshops vil disse anbefalinger kunne betyde forskellen mellem effektiv skalering og at få et alt for stort brød galt i halsen.

Med andre ord: Hvilke områder kan du med fordel vente med til senere? Og hvad bør du prioritere nu og her? Få svaret her.

Produktbilleder og tekster: Til når du rent faktisk gerne vil sælge dine varer

Din tid er kostbar – og hvis der er noget, som koster tid, så er det at skrive gode produkttekster. Alligevel vil vi argumentere for, at produktbilleder og tekster er så vigtige, at du ikke har råd til at nedprioritere dem.

Du kender det sikkert selv. Du kigger på et produkt på en webshop, som du ikke har besøgt før. Der er næsten ingen varetekst. Og måske er der kun ét enkelt lille billede af varen.

Det indgyder ikke just tillid - og får dig ikke til hurtigere at trykke ”bestil”.

Du ankom til webshoppen med en forventning om at blive begejstret for varen, men klikker dig hurtigt derfra med en flad fornemmelse.

Derfor anbefaler vi altid webshopejere at gøre noget ud af deres digitale udstillingsvindue. Især når det gælder produktsiden!

Ud over at sælge mere så vil en god, fyldig og spændende produktside resultere i, at dine besøgende bliver på siden i længere tid (kan måles med time on page-metric i Google Analytics). Det er guf for søgemaskinerne, som er kloge nok til at registrere, hvor lang tid dine besøgende bruger på dine sider. Og kan på den måde i bedste fald give dig mere på SEO-delen end en mere klassisk tilgang til søgemaskineoptimering.

Automatisering: Er du stor nok til det?

Når man snakker om automatisering af processer til en webshop, så dækker det typisk over ting som pakning/fragt/forsendelse, betalinger og regnskab.

Kigger vi for eksempel på fragt, så kan du (uden automatisering) sende pakker ved at køre ned til dit lokale posthus, købe emballage, skrive modtagerinformationer på labels og aflevere dem på stedet.

Hvis du vil undgå turen til posthuset, kan du opsætte et system med automatisk udskrivning af pakkelabels og regelmæssig afhentning af udgående ordrer på din adresse. Det kræver en aftale med et fragtfirma, og hvis du bruger meget tid på fragt og regnskab, vil det som regel være en god investering.

Bruger du derimod ikke særligt meget tid på at håndtere dine forsendelser, er der selvsagt ikke noget at spare. Og så vil det snarere være en unødig udgift for dig at kigge på automatisering lige nu.

Har du allerede et fast ordreflow på mindst 10 ordrer om dagen, eller har du en meget sikker formodning om, at det kommer lige om lidt, bør du overveje forskellige former for automatisering.

Er du i opstartsfasen med en helt ny webshop, hvor du ikke aner, hvor mange ordrer du har i næste måned, bør du vente med næsten al automatisering. På den måde sparer du rigtig mange timers arbejde – eller en udgift til en udvikler/konsulent.

Søgemaskineoptimering (SEO): I udgangspunktet gratis

Dette er et område, hvor vi ofte råder webshopejere til det stik modsatte af, hvad de havde forventet – nemlig at du først skal bruge krudt på SEO, når din webshop har vokset sig større. I hvert fald den del, der handler om optimering af eget indhold.

Søgemaskineoptimering handler særligt om at justere og tilføje nøje udvalgte tekster til webshoppen for at få en højere placering i søgemaskinerne. Og der er mange grunde til, at det kan virke som en gylden mulighed:

  • Gratis trafik
  • Nem opsætning
  • Stort potentiale

Men det er desværre meget langt fra sandheden. Effektiv SEO, som resulterer i mere salg, er hverken nemt, billigt eller hurtigt.

Søgemaskiner som Google er blevet så intelligente, at det kræver en stor indsats at påvirke deres indeksering. Man kan sige, at de er blevet smarte nok til at indeksere din webshop og gøre dit produktnavn søgbart, bruge de korrekte søgeord osv. helt uden du behøver at spekulere i avanceret SEO-opsætning. Det begrænser effekten af din manuelle SEO.

Samtidig kigger Google rigtig meget på din webshops ”omdømme”, hvilket blandt andet bestemmes af webshoppens alder og hvor mange og ikke mindst hvem, der linker til dig. Det er to væsentlige faktorer, som gør det ekstra svært for dig som ny og/eller lille webshop. Her kan et stærkt link, som fx det man som medlem får fra e-mærket, gøre en mærkbar forskel.

Så drop forventningen om ”gratis trafik via SEO” indtil videre. Og vend tilbage til den, når din webshop har et par år på bagen og har en god, stabil omsætning.

Markedsføring: Også en investering i viden om dine potentielle kunder

Der findes ganske få overordnede metoder og kanaler til at få besøgende ind på din webshop, og det er vigtigt at forstå, at du ofte får, hvad du betaler for.

Du kan satse på presseomtale og virale opslag på SoMe, hvis det skal være helt gratis. Begge dele kan dog være tidskrævende og kræver både timing og en god portion held.

En anden kanal, som til gengæld har et målbart udbytte, er digital annoncering. Når du køber digital annoncering, så betaler du eksempelvis Facebook eller Google for at vise dine annoncer over for en udvalgt målgruppe. Det kan også dække over sponsorerede opslag hos influencere.

Det er ikke nødvendigvis let at sidde med på egen hånd. Alligevel bør et markedsføringsbudget absolut være en del af stort set enhver webshops strategi. Du sælger alt andet lige ingen produkter, hvis ingen kender til din webshop. Og et par SoMe-opslag – selv når din evigt støttende moster deler løs – rækker ikke langt.

Med digital annoncering kan du næsten ikke undgå på et tidspunkt at komme til at ”spilde” penge. Men husk på, at markedsføringen – også den der ikke skabte et stort salg her og nu – kan hjælpe dig, idet du lærer en masse om dine potentielle kunder med adgangen til den data, som de store annonceplatforme giver dig.

Du kan for eksempel måle:

  • Hvilke målgrupper konverterer bedst
  • Hvilke produkter skaber mest interesse
  • Hvilke budskaber bør du fremhæve (i annoncer og på webshop)

Og den viden kan og bør du udnytte til at finpudse strategien for din webshop.

Artikel i samarbejde med vores partner:

Idealshop logo
©2024 emaerket.dk