Når man som erhvervsdrivende sælger ydelser eller varer, hvor der tillægges gebyrer eller pristillæg, er det vigtigt at have styr på reglerne for den slags opkrævninger. Det er nemlig ikke tilstrækkeligt, at informationerne om dette først finder vej til kunden sidst i et købsforløb.
Den altoverskyggende hovedregel er kort og godt, at pristillæg skal oplyses tydeligt og i tilknytning til prisen for den pågældende vare eller ydelse, der bliver markedsført. Det skal oplyses allerede fra første gang, man ser prisen på varen eller ydelsen, uanset om det er på hjemmesiden eller i fx søgeresultater.
Det er afgørende, at priser ikke er vildledende. Såfremt en markedsført pris reelt ikke er mulig at opnå, fordi der efterfølgende kommer yderligere og uundgåelige tillæg eller gebyrer oveni prisen, vil det anses som vildledende markedsføring, hvis der ikke samtidig tydeligt oplyses om de yderligere udgifter, der kommer oveni.
Tommelfingerreglen er altså, at der skal oplyses om den samlede pris, den pågældende varer eller ydelse faktisk kan erhverves til. Oplyses der ikke tydeligt om pristillæg, vil der dermed være tale om vildledende markedsføring, da kunden kan vildledes til at tro, at en vare eller ydelse er billigere, end den reelt er.
Udover at man tydeligt skal oplyse om de tillæg, der kan komme oven i prisen, kan det også være afgørende, hvad man kalder det tillæg, der kommer oveni prisen.
Det er ikke fordi man ikke må opkræve fx miljøtillæg, hvis der er sådan nogle, men brug af betegnelsen miljøtillæg skal reelt set være begrundet i miljømæssige hensyn. Alt andet vil være vildledende. Man kan altså ikke opkræve et miljøtillæg, fordi man har et ønske om at få kunden til at dække andre udgifter, fx et gebyr for brug af betalingskort, administrationsomkostninger eller andet.
Hvis man benytter sig af betegnelser som miljøtillæg eller miljøgebyr, skal det dække reelle og konkrete udgifter og være begrundet i miljømæssige hensyn.
Overtrædelse af vildledningsbestemmelserne kan medføre bøde og politianmeldelse.
Hvad betyder ordet garanti?
Læs mere5 ofte stillede spørgsmål fra webshopejere
Læs mereDe vigtigste ændringer i Købeloven 2022
Læs mereTabt kurv - sådan håndterer du det
Læs mereSpecialfremstillede varer og fortrydelsesretten
Læs mere3 vigtige regler du måske har misforstået
Læs mereReturomkostningerne ved reklamation – hvem betaler hvad?
Læs mereSæt dele af din webshop på autopilot og få arbejdsglæden tilbage
Læs mereLinkbuilding er en uundværlig del af jeres marketing
Læs mereSådan prioriterer du din tid, når du skal vækste
Læs mereDin troværdighed er i spil, når kunden klikker sig ind på ”om os”-siden
Læs mereHvad betyder ordet garanti?
Læs mere5 ofte stillede spørgsmål fra webshopejere
Læs mereDe vigtigste ændringer i Købeloven 2022
Læs mereTabt kurv - sådan håndterer du det
Læs mereSpecialfremstillede varer og fortrydelsesretten
Læs mere3 vigtige regler du måske har misforstået
Læs mereReturomkostningerne ved reklamation – hvem betaler hvad?
Læs mereSæt dele af din webshop på autopilot og få arbejdsglæden tilbage
Læs mereLinkbuilding er en uundværlig del af jeres marketing
Læs mereSådan prioriterer du din tid, når du skal vækste
Læs mereDin troværdighed er i spil, når kunden klikker sig ind på ”om os”-siden
Læs mere