Dine kunder suser rundt i shoppen og lægger varer i kurven.
De går til kassen.
Men … Du taber dem, før de forlader shoppen. Øv!
Hvad gør du så?
Du minder dem om de lækre varer, der venter på dem i kurven. Med en såkaldt ”tabt kurv-mail”.
Men er det lovligt? Ja, hvis du bare gør det rigtigt. Ellers vil det nemlig høre til i spam-kategorien.
Forbrugerombudsmanden har udtalt, at det er afgørende, at der sker en såkaldt ”afsluttende handling” i købsforløbet. Der er lagt op til, at det kan gøres på følgende to måder:
I den første mulighed kan du sende en tabt kurv-mail til kunden, når kunden har klikket på betalingsknappen (den afsluttende handling). Altså den, hvor der typisk står noget i retning af ”godkend og betal” på, lige inden kunden sendes videre til betalingsvinduet.
Kunden skal bare have accepteret at få tabt kurv-mails fra jer forinden (f.eks. sammen med accept af nyhedsbreve). Kunden kan f.eks. acceptere at få tabt kurv-mail ved at sætte kryds i en tjekboks.
I den anden mulighed kan I sende tabt kurv-mails til kunden før de klikker på betalingsknappen.
Men så skal kunden have klikket på en form for tilmeld-knap (den afsluttende handling), og her må kunden ikke være i tvivl om, hvad det betyder.
En tjekboks til accept vil ikke alene være tilstrækkeligt. Kunden kan nemlig krydse den af, og derefter forlade kurven uden at foretage den afsluttende handling. Så her er en knap altså vigtig!
Forbrugerombudsmanden har lavet nogle forslag til, hvad der kan stå i knappen:
«Tilmeld tabt kurv-mails»
Eller som her, hvor der er mulighed for at slå tilmeldingen sammen med et generelt samtykke til nyhedsbreve:
«Tilmeld shopnavn.dks markedsføring om virksomhedens produkter»
Husk, at det kræver samtykke at sende tabt kurv-mails, og at accepten altid skal være indhentet korrekt – uanset hvilken af de to ovenstående muligheder, du vælger.
Opkrævning af pristillæg skal være tydeligt for forbrugeren
Læs mere5 ofte stillede spørgsmål fra webshopejere
Læs mereDe vigtigste ændringer i Købeloven 2022
Læs mereSpecialfremstillede varer og fortrydelsesretten
Læs mere3 vigtige regler du måske har misforstået
Læs mereReturomkostningerne ved reklamation – hvem betaler hvad?
Læs mereHvad betyder ordet garanti?
Læs mereSådan prioriterer du din tid, når du skal vækste
Læs mereDin troværdighed er i spil, når kunden klikker sig ind på ”om os”-siden
Læs mereSæt dele af din webshop på autopilot og få arbejdsglæden tilbage
Læs mereOpkrævning af pristillæg skal være tydeligt for forbrugeren
Læs mere5 ofte stillede spørgsmål fra webshopejere
Læs mereDe vigtigste ændringer i Købeloven 2022
Læs mereSpecialfremstillede varer og fortrydelsesretten
Læs mere3 vigtige regler du måske har misforstået
Læs mereReturomkostningerne ved reklamation – hvem betaler hvad?
Læs mereHvad betyder ordet garanti?
Læs mereSådan prioriterer du din tid, når du skal vækste
Læs mereDin troværdighed er i spil, når kunden klikker sig ind på ”om os”-siden
Læs mereSæt dele af din webshop på autopilot og få arbejdsglæden tilbage
Læs mere