Svindel

Dårlig oplevelse eller svindel? Misforståelser kan skade nethandel

1. maj 2024

Svindel foto
Martin Paludan, PR-ansvarlig hos e-mærket.

Martin Paludan

Public Relations Manager

mpa@emaerket.dk 44 85 85 94

De fleste anmelder ikke webshopsvindel. Ja, mange opfatter det ikke engang som svindel, men som en slags procesrisiko ved nethandel. En misforståelse, som går ud over lysten til overhovedet at handle online. 

I 2023 modtog politiet rekordmange anmeldelser om falske webshops. 793 anmeldelser i alt. En stigning på 146 pct. i forhold til 2022. e-mærket, som også modtager anmeldelser fra forbrugere, modtog ca. 1.500. Mod 1.000 året før. 

Problemet er dog langt større end de mange anmeldelser. Undersøgelser på EU-niveau viser, at kun 1 ud af 4, som bliver udsat for digital svindel, anmelder det. Og når det kommer til webshopsvindel, er der grund til at tro, at det er endnu færre.  

Ved webshopsvindel er det mistede beløb ofte mindre end ved andre former for digital svindel. Og mange opfatter det måske slet ikke som svindel, men derimod ”bare” som en dårlig oplevelse med handel på nettet. 

Når vi hos e-mærket taler med forbrugere, som har anmeldt til os, opfatter de ofte ikke sig selv om ofre for svindel. Tværtimod ærgrer de sig over, at de ”har været så dumme” og fortæller, hvordan de fremadrettet vil skifte adfærd. Nogle siger selvfølgelig, at de vil kigge endnu mere efter e-mærket, mens andre fremover vil holde sig til kun at handle på webshops, som også har fysiske butikker.  

Alt sammen, fordi forbrugerne ofte ikke er i stand til at skelne mellem svindel og en ”dårlig oplevelse”. 

Hvad gør e-mærket?  

I e-mærket er vi løbende i medierne for at sætte fokus på problemet med svindelwebshops. Vi advarer mod specifikke webshops, og når det er muligt, får vi dem lukket.  

Vi forsøger også hele tiden at kridte banen af: Hvad er svindel? Og hvad er ikke? Den opgave bliver ikke lettere af, at svindlerne kun er blevet dygtigere til netop selv at sløre grænserne.  

I stedet for slet ikke at sende noget produkt sender de tvivlsomme webshops noget, der til nød kan tolkes som det, kunden har bestilt. Og i stedet for slet ikke at svare på henvendelser, sender de AI-genererede svar, hvor kundens navn trods alt er angivet sådan nogenlunde korrekt. 

Der ikke så meget at sige til, at forbrugerne kan have svært ved at navigere i alt det. Og derfor er det vigtigt, at der ikke kun bliver sat fokus på svindlen, men i lige så høj grad på den ordentlighed, som e-mærkede webshops står for.  

Så kontrasterne kan tegnes skarpere op, og forbrugerne får lettere ved at skelne skidt fra kanel. 

Hvad kan I gøre? 

I kan få opdateret jeres certificering med e-mærket. 

For hvis forbrugerne skal have lettere ved at skelne skidt fra kanel, handler det om at sætte en (høj) fælles standard. Det er det, vi sigter på med vores opdaterede retningslinjer, hvor bl.a. virksomhedsoplysninger fremover skal fremgå af forsiden.

Hvis Ikke I allerede har fået opdateret jeres certificering, kan I læse mere om opdateringen og komme i gang her. 

I kan få vist e-mærket på jeres webshop. 

Og hvis I er i tvivl om, hvordan I viser e-mærket bedst på jeres webshop, kan I se de forskellige muligheder og få vejledning på Mit e-mærke

På den måde fremhæver I ikke kun troværdigheden på jeres egen webshop – I er med til at værne om troværdigheden i dansk e-handel i det hele taget. 

©2024 emaerket.dk