Tidligere kunne det kun give bøder, hvis man slet ikke oplyste om fortrydelsesret. Nu er der dog også risiko for bøder, hvis man ikke oplyser tilstrækkeligt om proceduren, når ens kunder vil gøre brug af den. Ligesom andre manglende oplysninger i forbindelse med købet nu også kan resultere i bøder.
e-mærket guider dig herunder.
Tidligere var det i hovedreglen kun bødesanktioneret, hvis man som webshop slet ikke oplyste om eksistensen af fortrydelsesret. Det er imidlertid inden for de seneste år blevet ændret, så risikoen for bøder nu også omfatter mangler i forhold til en lang række af de oplysninger, der handler om, hvordan ens kunder kan gøre brug af fortrydelsesretten.
Her er det også værd at bemærke, at manglende oplysninger ikke behøver være såkaldt ”groft” eller ”gentaget”. Man kan altså i princippet ”kvalificere sig” til en bøde, selvom der kun er tale om en ”enkelt lille svipser”.
I forhold til fortrydelsesretten kan det resultere i bøder, hvis man ikke oplyser om:
I forhold til den generelle oplysningspligt kan det resultere i bøder, hvis man bl.a. ikke oplyser om:
Mit e-mærke er e-mærkets medlemsplatform, og det er her, at I finder e-mærkets guide til fortrydelsesret. Det er også her, I hurtigt kan komme i kontakt med jeres jurist.
I forbindelse med opdateringen af e-mærkets certificering gennemgår e-mærkets jurister e-mærkede webshop for at sikre, at de lever op til e-mærkets opdaterede certificeringskriterier.
Og med den opdaterede gennemgang sikrer vi naturligvis, at jeres webshop lever op til samtlige punkter i forbindelse med fortrydelsesretten.
Læs mere om e-mærkets opdaterede certificeringskriterier her