Jura Om e-mærket

Google med nyt krav til webshops: Sådan sikrer I, at jeres mails også bliver leveret efter d. 1. februar

24. januar 2024

DMARC-google-mail-grafik
Billede af Maria Thorning

Maria Thorning-Borgen

Jurist

mtb@emaerket.dk

Et af e-mærkets opdaterede certificeringskriterier er, at alle e-mærkede webshops skal have en gyldig DMARC-politik. Det sikrer bl.a. mod, at svindlere kan lade som om, at de sender mails fra jeres domæne. Nu har Google annonceret, at de stiller samme tilsvarende krav til webshops allerede fra 1. februar.

Falske mails fra svindlere er et stigende problem i dansk e-handel. Og her kan man som webshop komme ud for, at ens domænenavn bliver misbrugt til at svindle. Men med en gyldig DMARC-politik er man (og ens kunder) langt bedre beskyttet.

Derfor er DMARC en del af e-mærkets opdaterede retningslinjer.

Google stiller lignende krav

Nu stiller Google så lignende rav til webshops, som sender mere end 5.000 e-mails om dagen til Gmail-e-mailkonti. Det er den samlede mængde e-mails, der gælder – uanset om det fx er nyhedsbreve eller ordrebekræftelser.

Kravet gælder allerede fra 1. februar, og hvis man ikke har styr på DMARC, kan det altså gå ud over leverancen af alle ens mails.

Hjælp til medlemmer

Hvis I er i tvivl om, hvorvidt der er styr på DMARC i jeres webshop, kan I kontakte e-mærkets jurister for råd og vejledning på jura@emaerket.dk.

I kan læse mere om e-mærkets opdaterede retningslinjer her.

Ikke medlem?
Læs mere om fordelene ved e-mærket her.

©2024 emaerket.dk