Jura

Ja tak til nyhedsbreve – Må du sætte fluebenet for dine kunder?

30. juni 2016

Camilla Engel Post

Jurist

cep@emaerket.dk

Som medlemsorganisation med mere end 2.200 medlemmer er det altafgørende, at have fingeren på pulsen, så vi altid ved, hvad vores medlemmer går og tumler med. Eksempelvis ift. tolkningen af love og regler med relevans for det at drive forretning på nettet. Derfor taler vi dagligt med vores medlemmer og følger løbende med på udvalgte fora for at blive klogere på, hvad der rører sig blandt danske webshopsejere. Særligt et spørgsmål støder vi ofte på. For hvordan er det nu lige det er med det der flueben i ’tilmeld nyhedsbrevsfeltet’? Svaret på spørgsmålet varierer desværre fra tæt på korrekt til meget langt fra lovens rammer og regler. Men det sætter vi nu en stopper for en gang for alle.

Men først en lille quiz

Må du afkrydse feltet ’tilmeld nyhedsbrev’ på forhånd for dine kunder?

a. Ja, det må jeg gerne, for det er til fordel for min webshop.
b. Hvis jeg skriver det i handelsbetingelserne, er det okay.
c. Det er kun e-mærkede webshops, der ikke må afkrydse feltet på forhånd.
d. Nej, det er altid kunden selv, der skal tilmelde sig.

Svaret får du længere nede på siden, men du skulle meget nødig være i tvivl, når du når så langt.

At spamme eller ikke at spamme – den korte version

Et nyhedsbrev er en fremragende markedsføringskanal for de fleste webshops. Men inden du for alvor kaster dig over skriveriet, kan det betale sig at kende de vigtigste spamregler. Eller sagt på en anden måde, så har du ikke råd til at lade være. For rammer du ved siden af skiven, risikerer du at stå med en ærgerlig bøde på mindst 10.000 kroner og ofte mere.
Spam kan defineres som en elektronisk henvendelse som modtageren ikke har bedt om. Så helt grundlæggende er det altså kun tilladt at sende nyhedsbreve til modtagere, som selv har foretaget en aktiv handling for at komme på en nyhedsbrevsliste. Så hvis du på forhånd har sat flueben i ”ja tak til nyhedsbreve” feltet, så havner din elektroniske markedsføring lige midt i kategorien spam.

Kvalitet slår kvantitet hver gang

Ja, jeg ved det godt. Det er møgirriterende, at man ikke må sætte det forbistrede flueben for sine kunder. De kan jo bare fjerne det, og det kunne virkelig give din shop et boost, hvis du fik rigtig mange modtagere på dit nyhedsbrev ikke sandt? Men er det nødvendigvis altid det bedste bare at have mange modtagere. Hos e-mærket mener vi nej. For vil du i virkeligheden ikke hellere skrive til de kunder, der virkelig ønsker at høre fra dig? Og tror du ikke, at der er en større chance for, at du ender med sure modtagere og dårlige anmeldelser på diverse fora, hvis du får listet en accept ud af personer, som ikke var klar over, at de havde accepteret at komme på din liste? Jeg tør faktisk godt vove den påstand, at når det kommer til nyhedsbreve, så slår kvaliteten kvantiteten med længder – Hver gang!

Der må da for pokker være nogle undtagelser

Som med alt andet jura er der undtagelser til reglen. Hvis du i stedet for nyhedsbrev sender en ren servicemeddelelse, som udelukkende er i kundernes interesse, er det ikke spam. Det kan være en besked om, at I skifter adresse, hvis det har relevans for kunden, fordi han eller hun eksempelvis stadig har reklamationsret og skal vide, hvor varen skal sendes hen, eller hvis abonnementsprisen stiger. Kravet er altså, at der absolut intet markedsføringsmateriale må være i mailen. Til gengæld må du gerne have logo eller en neutral henvisning til din hjemmeside i din mailsignatur. Men indeholder den tilbud eller andre former for markedsføring, ryger den i spamkategorien. Du må også gerne opfordre din kunde til at anmelde købsoplevelsen hos dig i en mail. Igen skal mailen dog være neutral og uden markedsføringsindhold.

Og så er der den undtagelse, de fleste finder interessant. Hvis du reklamerer for ”tilsvarende” varer eller tjenesteydelser, må du gerne sende det til dine kunder, selvom de ikke har sat et hak i afkrydsningsfeltet. Definitionen af ordet ”tilsvarende” tolkes dog ganske snævert, og for at du overhovedet kan gøre brug af undtagelsen, er der en række ting, der skal være på plads. Det kan du læse meget mere om i vores guide til at styre uden om spambøder.

Svaret på quizzen i toppen er i øvrigt svar d. Kunden skal selv tilmelde sig til nyhedsbrevet – ellers er det spam – Men det havde du sikkert gættet!

©2020 emaerket.dk